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	<title>PhysioDigest - an educational resource for the musculoskeletal rehabilitation community &#187; Physiotherapy Blog</title>
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	<description>News, comment, and opinions for rehabilitation professionals</description>
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		<title>Reading Between The Lines</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/6085/reading-between-the-lines/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=reading-between-the-lines</link>
		<comments>http://www.physiodigest.com/6085/reading-between-the-lines/#comments</comments>
		<pubDate>Tue, 12 Jul 2011 23:36:39 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
		<guid isPermaLink="false">http://www.physiodigest.com/?p=6085</guid>
		<description><![CDATA[Two hours before &#111;&#117;&#114; scheduled 1st appointment I &#103;&#111;&#116; &#97; message &#116;&#111; call &#116;&#104;&#105;&#115; lady &#97;&#115; &#115;&#104;&#101; felt &#116;&#104;&#97;&#116; &#115;&#104;&#101; &#119;&#97;&#115; &#105;&#110; “too &#109;&#117;&#99;&#104; pain” &#116;&#111; attend &#102;&#111;&#114; assessment.  There &#119;&#97;&#115; &#97; &#116;&#105;&#109;&#101; &#105;&#110; &#109;&#121; NHS service days &#111;&#102; 20 min appointments &#97;&#110;&#100; 25 cases/day &#116;&#104;&#97;&#116; I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; glad &#111;&#102; &#115;&#117;&#99;&#104; &#97; reprieve [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong></strong>Two hours before &#111;&#117;&#114; scheduled 1<sup>st</sup> appointment I &#103;&#111;&#116; &#97; message &#116;&#111; call &#116;&#104;&#105;&#115; lady &#97;&#115; &#115;&#104;&#101; felt &#116;&#104;&#97;&#116; &#115;&#104;&#101; &#119;&#97;&#115; &#105;&#110; “too &#109;&#117;&#99;&#104; pain” &#116;&#111; attend &#102;&#111;&#114; assessment.  There &#119;&#97;&#115; &#97; &#116;&#105;&#109;&#101; &#105;&#110; &#109;&#121; NHS service days &#111;&#102; 20 min appointments &#97;&#110;&#100; 25 cases/day &#116;&#104;&#97;&#116; I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; glad &#111;&#102; &#115;&#117;&#99;&#104; &#97; reprieve &#98;&#117;&#116; &#110;&#111;&#116; now. My initial disgruntlement &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; short notice cancellation &#119;&#97;&#115; compounded &#98;&#121; &#116;&#104;&#101; knowledge &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; appointment &#119;&#97;&#115; &#111;&#110;&#108;&#121; booked &#116;&#104;&#101; previous &#100;&#97;&#121; following &#97; consultation (on &#116;&#104;&#101; &#115;&#97;&#109;&#101; day) &#119;&#105;&#116;&#104; &#104;&#101;&#114; <a href="http://www.physiodigest.com/4995/headache-orofacial-pain-and-bruxism/" >Orofacial Pain</a> Specialist.  This raised &#97; &#102;&#101;&#119; alarm bells &#97;&#110;&#100; I felt compelled &#116;&#111; call &#104;&#101;&#114; &#98;&#111;&#116;&#104; &#116;&#111; ascertain &#116;&#104;&#101; extent &#111;&#102; &#104;&#101;&#114; flare-up, &#119;&#104;&#97;&#116; &#104;&#101;&#114; thought process &#119;&#97;&#115; &#119;&#105;&#116;&#104; regards &#116;&#111; &#104;&#101;&#114; expectation &#111;&#102; Physiotherapy &#97;&#110;&#100; &#116;&#111; outline &#111;&#117;&#114; 24 hour cancellation policy.</p>
<p>From &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#119;&#101; began &#97;&#110; interesting half hour telephone conversation.  By &#119;&#97;&#121; &#111;&#102; background I &#115;&#104;&#111;&#117;&#108;&#100; add &#116;&#104;&#97;&#116; I work &#118;&#101;&#114;&#121; closely &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; Orofacial Pain Specialist &#119;&#104;&#111; referred &#104;&#101;&#114; &#97;&#110;&#100; &#111;&#110; &#116;&#104;&#97;&#116; basis knew &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#104;&#97;&#100; &#98;&#101;&#101;&#110; &#115;&#111;&#109;&#101; degree &#111;&#102; “priming”.</p>
<p>Our conversation &#119;&#101;&#110;&#116; &#97;&#108;&#111;&#110;&#103; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; lines.</p>
<p><img class="alignnone" title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /><strong> Good afternoon Mrs. Smith I believe &#121;&#111;&#117; wanted &#116;&#111; &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; word &#119;&#105;&#116;&#104; &#109;&#101; regarding &#121;&#111;&#117;&#114; scheduled appointment &#116;&#104;&#105;&#115; afternoon?</strong></p>
<p><img class="alignnone" title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Yes I won’t &#98;&#101; able &#116;&#111; &#109;&#97;&#107;&#101; it, I am &#105;&#110; &#116;&#111;&#111; &#109;&#117;&#99;&#104; pain</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> Oh &#121;&#111;&#117; &#97;&#114;&#101; calling &#116;&#111; cancel &#116;&#104;&#101; appointment?  The message I &#104;&#97;&#100; received &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; wanted &#116;&#111; discuss whether &#105;&#116; &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#98;&#101; appropriate &#102;&#111;&#114; &#121;&#111;&#117; &#116;&#111; proceed &#119;&#105;&#116;&#104; assessment?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh &#110;&#111; I am &#105;&#110; &#116;&#111;&#111; &#109;&#117;&#99;&#104; pain.  I couldn’t possibly &#109;&#97;&#107;&#101; it.  Can I reschedule next week?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> What &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#98;&#101; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; next week?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh &#105;&#116; &#115;&#104;&#111;&#117;&#108;&#100; settle &#100;&#111;&#119;&#110; &#98;&#121; then.  I &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; prescribed &#115;&#111;&#109;&#101; &#110;&#101;&#119; medication, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; I am hoping &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; effective.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> Have &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#100; &#97; &#108;&#111;&#116; &#111;&#102; medication &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; past?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Yes I &#104;&#97;&#118;&#101; tried &#116;&#104;&#101;&#109; all. The &#108;&#97;&#115;&#116; doctor didn’t tell &#109;&#101; &#116;&#104;&#97;&#116; I &#104;&#97;&#100; &#116;&#111; &#116;&#97;&#107;&#101; &#116;&#104;&#101; “nerve tablets” &#102;&#111;&#114; weeks &#115;&#111; &#116;&#104;&#101;&#121; &#100;&#105;&#100; nothing &#102;&#111;&#114; &#109;&#101; &#119;&#104;&#101;&#110; I &#116;&#111;&#111;&#107; &#116;&#104;&#101;&#109; occasionally.  I &#104;&#97;&#118;&#101; &#104;&#97;&#100; &#116;&#104;&#105;&#115; &#112;&#114;&#111;&#98;&#108;&#101;&#109; &#115;&#105;&#110;&#99;&#101; &#109;&#121; husband died six years ago; I &#104;&#97;&#118;&#101; seen three Rheumatologists &#97;&#110;&#100; &#116;&#119;&#111; Pain Specialists &#97;&#110;&#100; none &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#109; &#99;&#97;&#110; &#100;&#111; anything &#102;&#111;&#114; me.  Have &#121;&#111;&#117; ever heard &#111;&#102; <a href="http://www.physiodigest.com/4968/myofascial-pain-syndrome/" title="fibromyalgia" >Fibromyalgia</a>? And none &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#109; &#99;&#97;&#110; &#100;&#111; anything &#102;&#111;&#114; me.  Do &#121;&#111;&#117; treat patients &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; problem?  Do &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#121;&#111;&#117; &#99;&#97;&#110; help? What kind &#111;&#102; treatment &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; do?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> Well undoubtedly &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; complex problem, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#109;&#97;&#110;&#121; skilled practitioners &#104;&#97;&#118;&#101; failed &#116;&#111; resolve.  I wouldn’t &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#101; disservice &#111;&#102; flippantly saying &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; telephone &#116;&#104;&#97;&#116; I &#99;&#111;&#117;&#108;&#100; help &#121;&#111;&#117; &#119;&#104;&#101;&#110; &#115;&#111; &#109;&#97;&#110;&#121; others &#104;&#97;&#118;&#101; obviously failed.  Why &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; treatment hasn’t helped?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Well I &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; &#98;&#105;&#116; depressed &#115;&#105;&#110;&#99;&#101; &#109;&#121; husband died six years ago &#97;&#110;&#100; I &#104;&#97;&#118;&#101; tried &#101;&#118;&#101;&#114;&#121; kind &#111;&#102; treatment – Osteopathy, Chiropractic, Massage, Physiotherapy, Hot Stones.  So I &#104;&#97;&#118;&#101; tried everything I &#99;&#111;&#117;&#108;&#100; &#97;&#110;&#100; nothing seems &#116;&#111; work.  I &#97;&#108;&#115;&#111; suffer &#102;&#114;&#111;&#109; depression &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#97;&#116; doesn’t help.  But &#116;&#104;&#101; doctor &#104;&#97;&#115; given &#109;&#101; &#110;&#101;&#119; tablets &#115;&#111; maybe &#116;&#104;&#97;&#116; &#119;&#105;&#108;&#108; improve things.  Can I book &#97;&#110; appointment &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; &#121;&#111;&#117; tomorrow?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> No.</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh &#115;&#111; &#121;&#111;&#117; don’t &#119;&#97;&#110;&#116; &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; me?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> No I didn’t say that.  I said &#119;&#101; couldn’t schedule &#97;&#110; appointment &#102;&#111;&#114; tomorrow.  Do &#121;&#111;&#117; feel &#116;&#104;&#101; severe incapacitating pain &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; &#116;&#111;&#100;&#97;&#121; &#119;&#105;&#108;&#108; resolve sufficiently &#98;&#121; tomorrow?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> I don’t know.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> How &#108;&#111;&#110;&#103; &#100;&#111; flare-ups usually last?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#97; &#102;&#101;&#119; days.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> Well &#109;&#121; suggestion &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; try &#97;&#116; least &#111;&#110;&#101; week &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; &#110;&#101;&#119; medication (Neurontin) &#116;&#104;&#97;&#116; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; prescribed &#115;&#111; &#121;&#111;&#117; &#99;&#97;&#110; judge &#116;&#104;&#101; effect &#111;&#102; &#116;&#104;&#97;&#116; medication.</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Well it’s &#106;&#117;&#115;&#116; &#97;&#110;&#111;&#116;&#104;&#101;&#114; tablet.  I &#114;&#101;&#97;&#108;&#108;&#121; don’t &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#105;&#116; &#105;&#115; &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; help &#118;&#101;&#114;&#121; much.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> But &#97; &#102;&#101;&#119; minutes ago &#121;&#111;&#117; suggested &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; thought &#105;&#116; &#119;&#97;&#115; &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; &#98;&#101; &#97; great help</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Yeah I suppose so.  Maybe &#105;&#116; will.  But I &#104;&#97;&#118;&#101; tried &#115;&#111; &#109;&#97;&#110;&#121; I don’t &#104;&#97;&#118;&#101; &#109;&#117;&#99;&#104; confidence anymore.  What &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; think?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> I  &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; yo</strong><strong></strong><strong>u &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; try &#116;&#104;&#101; medication &#102;&#111;&#114; &#97; week &#97;&#110;&#100; &#115;&#101;&#101; &#105;&#102; &#105;&#116; makes &#109;&#117;&#99;&#104; difference &#116;&#111; &#121;&#111;&#117;&#114; symptoms.</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Do &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#105;&#116; &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; help?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> </strong><strong>I am &#110;&#111;&#116; &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; predict &#105;&#102; it’s &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; help &#111;&#114; not.  I &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#121;&#111;&#117; &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; whether it’s &#111;&#102; &#97;&#110;&#121; benefit &#97;&#110;&#100; &#109;&#97;&#107;&#101; &#97; judgement.</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> But &#116;&#104;&#101; doctor says &#105;&#116; &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#116;&#97;&#107;&#101; 6 weeks &#116;&#111; work.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> Yes indeed &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#97; whole series &#111;&#102; progressions &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; drugs &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#97;&#114;&#101; &#111;&#110; &#97;&#110;&#100; &#105;&#116; &#99;&#97;&#110; &#116;&#97;&#107;&#101; &#97; 6 week period &#116;&#111; work through.  However, I &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#121;&#111;&#117; &#119;&#105;&#108;&#108; &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; &#103;&#111;&#111;&#100; indication &#105;&#110; &#111;&#110;&#101; week whether &#116;&#104;&#105;&#110;&#103;&#115; &#97;&#114;&#101; improving &#111;&#114; not.  </strong></p>
<p><strong>If &#121;&#111;&#117; call &#109;&#101; &#105;&#110; &#111;&#110;&#101; week &#116;&#104;&#101;&#110; &#119;&#101; &#99;&#97;&#110; talk &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; whether you’re ready &#116;&#111; commence Physiotherapy, &#119;&#104;&#97;&#116; you’re expectations &#97;&#114;&#101; &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#97;&#116; you’re commitment &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; rehabilitation process is?  You tell &#109;&#101; &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#103;&#101;&#116; great benefit &#102;&#114;&#111;&#109; Chiropractic Manipulation &#115;&#111; I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#116;&#97;&#107;&#101; &#105;&#116; &#97;&#115; &#97; &#103;&#111;&#111;&#100; indication &#116;&#104;&#97;&#116; physical treatments &#104;&#97;&#118;&#101; &#115;&#111;&#109;&#101; role &#116;&#111; play &#105;&#110; &#121;&#111;&#117;&#114; management.  However &#105;&#116; &#105;&#115; clear &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#121; &#97;&#114;&#101; &#110;&#111;&#116; &#116;&#104;&#101; full solution &#97;&#110;&#100; &#119;&#101; &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; address &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; issues, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; may involve posture, muscle conditioning, ergonomics, pain management etc, etc. </strong></p>
<p><strong>Why &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#110;&#111;&#116; continue &#119;&#105;&#116;&#104; chiropractic &#105;&#102; &#105;&#116; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; helpful?</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh &#121;&#111;&#117; seem &#116;&#111; understand &#109;&#121; &#112;&#114;&#111;&#98;&#108;&#101;&#109; &#115;&#111; well.  Can I &#110;&#111;&#116; come &#97;&#110;&#100; &#115;&#101;&#101; &#121;&#111;&#117; tomorrow?</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> I &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; &#109;&#97;&#107;&#101; &#116;&#104;&#105;&#115; absolutely clear &#116;&#104;&#97;&#116; &#110;&#111; individual clinician &#105;&#115; &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; wave &#97; magic wand &#97;&#110;&#100; solve &#116;&#104;&#101; symptoms &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; experiencing.  It &#105;&#115; likely &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; &#116;&#97;&#107;&#101; multiple specialists &#105;&#110; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; areas &#116;&#111; assist &#97;&#110;&#100; &#97;&#108;&#115;&#111; &#97; significant change &#105;&#110; &#121;&#111;&#117;&#114; strategy &#111;&#102; seeking &#97; solution &#102;&#114;&#111;&#109; &#119;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; described &#115;&#111; far.  I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#110;&#111; favours &#98;&#121; seeing &#121;&#111;&#117; tomorrow, simply adding &#97;&#110;&#111;&#116;&#104;&#101;&#114; opinion &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; &#108;&#111;&#110;&#103; list &#111;&#102; opinions &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; sought &#97;&#110;&#100; &#105;&#110; &#97;&#108;&#108; likelihood &#110;&#111;&#116; living &#117;&#112; &#116;&#111; &#121;&#111;&#117;&#114; expectations &#111;&#102; miraculous improvements.</strong></p>
<p><img title="sceptical" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/07/Sceptical-133x150.jpg" alt="" width="51" height="56" /> Oh, yes, I see. So &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#110;&#111;&#116; &#119;&#97;&#110;&#116; &#116;&#111; treat me? I can’t &#103;&#111; &#111;&#110; &#108;&#105;&#107;&#101; this.</p>
<p><strong><img title="me" src="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2009/07/methumbnail.jpg" alt="" width="50" height="60" /> </strong><strong>I don’t &#119;&#97;&#110;&#116; &#121;&#111;&#117; &#116;&#111; feel &#116;&#104;&#97;&#116; I am refusing &#116;&#111; treat you.  What I am trying &#116;&#111; &#100;&#111; &#105;&#115; ensure &#116;&#104;&#97;&#116; &#121;&#111;&#117; &#97;&#114;&#101; &#105;&#110; &#97; &#103;&#111;&#111;&#100; &#112;&#108;&#97;&#99;&#101; &#116;&#111; respond &#116;&#111; treatment.  As &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; discussed, &#121;&#111;&#117; obviously &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; complex &#112;&#114;&#111;&#98;&#108;&#101;&#109; &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; obviously &#110;&#111; &#112;&#111;&#105;&#110;&#116; &#105;&#110; repeating speculative treatments, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; tried &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; past &#97;&#110;&#100; failed.</strong></p>
<p><strong>I am &#118;&#101;&#114;&#121; willing &#116;&#111; try &#116;&#111; help &#121;&#111;&#117; &#98;&#117;&#116; I &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#119;&#101; &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; clarify &#101;&#97;&#99;&#104; &#111;&#102; &#111;&#117;&#114; respective roles &#105;&#110; order &#116;&#111; increase &#116;&#104;&#101; likelihood &#111;&#102; &#97; positive outcome.  So I &#119;&#105;&#108;&#108; &#112;&#117;&#116; &#116;&#104;&#101; ball &#105;&#110; &#121;&#111;&#117;&#114; court &#97;&#110;&#100; wait &#102;&#111;&#114; &#97; phone call &#102;&#114;&#111;&#109; &#121;&#111;&#117; next week &#116;&#111; discuss &#116;&#104;&#101; plan &#116;&#111; move forward.  Talk &#116;&#111; &#121;&#111;&#117; then.</strong></p>
<p>This conversation struck &#97; chord &#119;&#105;&#116;&#104; &#109;&#101; &#97;&#115; I reflected &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; thought processes &#111;&#102; &#98;&#111;&#116;&#104; parties &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; strategies &#117;&#115;&#101;&#100; &#105;&#110; response &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; conversation.  I tried &#116;&#111; adopt &#97; style, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#97;&#115; challenging &#98;&#117;&#116; &#110;&#111;&#116; &#116;&#111;&#111; confronting whilst &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; &#115;&#97;&#109;&#101; &#116;&#105;&#109;&#101; recognising &#115;&#111;&#109;&#101; fundamental belief &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; changes I felt &#119;&#101;&#114;&#101; required.</p>
<p>The fact &#116;&#104;&#97;&#116; I deferred arranging &#102;&#111;&#114; &#97; &#110;&#101;&#119; appointment &#119;&#97;&#115; partly &#116;&#111; address &#116;&#104;&#101; trial medication issues &#97;&#115; discussed above (incidentally, &#109;&#121; expectation &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; won’t &#98;&#101; &#97; significant change &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; medications &#111;&#114; &#116;&#104;&#101; side effects &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; &#116;&#111; unacceptable) &#97;&#110;&#100; secondly &#115;&#111; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#110;&#111; misconception &#116;&#104;&#97;&#116; scheduling &#97;&#110; appointment &#119;&#97;&#115; purely &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; purposes &#111;&#102; &#109;&#101; seeking financial gain (as I work &#105;&#110; &#97; Private Practice setting &#97;&#110;&#100; hence &#109;&#121; desire &#116;&#111; &#98;&#101; separated &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; &#108;&#111;&#110;&#103; list &#111;&#102; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; money grabbing failed clinicians). So I ask myself &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; questions:</p>
<p>Will &#115;&#104;&#101; call &#105;&#110; &#111;&#110;&#101; week?</p>
<p>Is &#115;&#104;&#101; likely &#116;&#111; comply &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; treatment regime?</p>
<p>How far &#99;&#97;&#110; I &#103;&#111; &#119;&#105;&#116;&#104; challenging &#104;&#101;&#114; distorted belief systems?</p>
<p>Is &#115;&#104;&#101; likely &#116;&#111; comply &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; long-term management regime?</p>
<p>Is &#104;&#101;&#114; depression likely &#116;&#111; &#98;&#101; &#97;&#110; insurmountable compounding variable, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ultimately forms &#97; roadblock?</p>
<p>How &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; I handled &#116;&#104;&#105;&#115; situation?</p>
<p>What &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; done differently?</p>
<p>Let &#117;&#115; &#107;&#110;&#111;&#119; &#121;&#111;&#117;&#114; thoughts.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David</p>
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		<title>Breathing Control &#8211; musculoskeletal applications</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/6065/breathing-control-musculoskeletal-applications/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=breathing-control-musculoskeletal-applications</link>
		<comments>http://www.physiodigest.com/6065/breathing-control-musculoskeletal-applications/#comments</comments>
		<pubDate>Wed, 06 Jul 2011 00:27:40 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
		<guid isPermaLink="false">http://www.physiodigest.com/?p=6065</guid>
		<description><![CDATA[Breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; &#105;&#115; &#97; topic close &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; hearts &#111;&#102; &#109;&#111;&#115;&#116; physiotherapists.  My recollection &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; respiratory care &#105;&#110; general &#119;&#97;&#115; never &#97; particularly popular speciality &#105;&#110; &#109;&#121; &#116;&#105;&#109;&#101; &#97;&#115; &#97; rotational physiotherapist &#97;&#110;&#100; I am &#110;&#111;&#116; &#115;&#117;&#114;&#101; &#109;&#117;&#99;&#104; &#104;&#97;&#115; changed. However, &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#119;&#97;&#115; &#97; temporary resurgence &#111;&#102; interest &#105;&#110; musculoskeletal applications &#111;&#102; respiratory assessment [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; &#105;&#115; &#97; topic close &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; hearts &#111;&#102; &#109;&#111;&#115;&#116; physiotherapists.  My recollection &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; respiratory care &#105;&#110; general &#119;&#97;&#115; never &#97; particularly popular speciality &#105;&#110; &#109;&#121; &#116;&#105;&#109;&#101; &#97;&#115; &#97; rotational physiotherapist &#97;&#110;&#100; I am &#110;&#111;&#116; &#115;&#117;&#114;&#101; &#109;&#117;&#99;&#104; &#104;&#97;&#115; changed.</p>
<p>However, &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#119;&#97;&#115; &#97; temporary resurgence &#111;&#102; interest &#105;&#110; musculoskeletal applications &#111;&#102; respiratory assessment &#111;&#118;&#101;&#114; &#97; decade ago &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; evolution &#111;&#102; core stability research.  Don’t worry – we’re &#110;&#111;&#116; &#103;&#111;&#105;&#110;&#103; &#116;&#111; &#103;&#101;&#116; &#105;&#110;&#116;&#111; &#97;&#110;&#111;&#116;&#104;&#101;&#114; laborious discussion &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/4879/core-stability-functional-movement/" title="core stability" >merits &#111;&#102; core control</a> here!</p>
<p>For &#116;&#104;&#111;&#115;&#101; whose memories &#97;&#114;&#101; short, &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; theoretical modelling &#111;&#102;  mechanisms &#111;&#102; core &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; &#97;&#115; proposed &#98;&#121; Hodges &#97;&#110;&#100; Jull &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; synergic interaction &#111;&#102; four muscle groups &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; formed &#97;&#110; internal cylinder within &#116;&#104;&#101; trunk. (see <a href="http://www.youtube.com/watch?v=dvy36qP26-0" title="Thoracolumbar fascia"  target="_blank">thoracolumbar fascia</a> for  review) These muscle groups consisted of:</p>
<p>The anterolateral abdominal wall.</p>
<p>The deep spinal musculature &#97;&#110;&#100; associated thoracolumbar fascia.</p>
<p>The pelvic floor</p>
<p>The diaphragm</p>
<p>The conceptual model &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; diaphragm generated &#97; base line level &#111;&#102; resting tone &#116;&#111; provide mechanical resistance &#116;&#111; stiffen &#116;&#104;&#101; internal muscle cylinder  comprised &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; synergic muscles listed above &#97;&#110;&#100; thereby facilitate spinal support.  Superimposed upon &#116;&#104;&#105;&#115; diaphragmatic postural function &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; intermittent phasic contraction associated &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; respiratory cycle.  This fitted &#105;&#110; nicely &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; &#109;&#117;&#99;&#104; described muscle activation model (Bergmark) &#111;&#102; sustained tonic low level activation &#119;&#105;&#116;&#104; superimposed bursts &#111;&#102; phasic activity related &#116;&#111; functional demand.</p>
<p>This became relevant &#116;&#111; physiotherapists &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; common observation &#111;&#102; breath holding &#119;&#104;&#101;&#110; executing exercises aimed &#97;&#116; core muscle activation.  In fact &#109;&#97;&#110;&#121; exercises, &#98;&#111;&#116;&#104; rigorous, high load &#97;&#110;&#100; fine dexterous tasks, &#97;&#114;&#101; often associated &#119;&#105;&#116;&#104; temporary breath holding simply associated &#119;&#105;&#116;&#104; concentration &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; task.  However, &#102;&#114;&#111;&#109; &#97;&#110; instructional perspective, &#105;&#116; &#119;&#97;&#115; deemed important &#116;&#104;&#97;&#116; physiotherapists recognise breath holding &#97;&#115; &#97; potential compensatory strategy &#116;&#111; artificially achieve core stability, &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; obvious disadvantage &#111;&#102; &#110;&#111;&#116; &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; sustainable &#102;&#111;&#114; &#97;&#110;&#121; longer &#116;&#104;&#97;&#110; &#116;&#104;&#101; period &#111;&#102; breath holding.</p>
<p>Around &#116;&#104;&#105;&#115; &#116;&#105;&#109;&#101; also, &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; field &#111;&#102; occupational medicine, &#105;&#116; became evident &#102;&#114;&#111;&#109; EMG studies &#116;&#104;&#97;&#116; prolonged sitting &#97;&#110;&#100; typically &#105;&#110; poor posture, compromised diaphragmatic excursion (simply &#97;&#115; &#97; consequence &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; mechanical restraints &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; thorax &#97;&#110;&#100; ribcage) &#97;&#110;&#100; thereby potentiated &#97; compensatory strategy &#111;&#102; inhibiting / relaxing &#116;&#104;&#101; anterolateral abdominal wall &#97;&#115; &#116;&#104;&#101; path &#111;&#102; least resistance relative &#116;&#111; superior diagrammatic excursion &#105;&#110;&#116;&#111; &#116;&#104;&#101; restricted chest cavity.</p>
<p>Superimposed upon &#116;&#104;&#105;&#115; sustained static loading scenario, &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; frequent clinical observation &#111;&#102; elevated / rounded shoulder girdles whether habitual, stress induced, ergonomic &#111;&#114; breathing compensation induced, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#108;&#108; fed &#105;&#110;&#116;&#111; &#97; cycle &#111;&#102; musculoskeletal compensation.</p>
<p>For &#115;&#111;&#109;&#101; years, &#119;&#101;&#108;&#108; known American physiotherapist <a href="http://www.edgelow.com/" title="Peter Edgelow"  target="_blank">Peter Edgelow</a>, &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; highlighting &#116;&#104;&#101; merits &#111;&#102; specific breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; &#105;&#110; treating thoracic outlet disorder’s (That &#119;&#101;&#108;&#108; known clinical hot potato &#97;&#116; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#115;&#111; &#109;&#97;&#110;&#121; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; therapies &#103;&#101;&#116; thrown).  Edgelow’s contention, &#97;&#108;&#115;&#111; substantiated &#98;&#121; &#116;&#104;&#101; opinions &#111;&#102; Travell &amp; Simons’ &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; myofascial world, contended &#116;&#104;&#97;&#116; scalene hyperactivity associated &#119;&#105;&#116;&#104; respiratory dysfunction &#104;&#97;&#100; &#116;&#104;&#101; potential &#116;&#111; either change thoracic outlet dynamics &#98;&#121; virtue &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; rib attachments, &#111;&#114; simply &#98;&#121; increasing muscle tone &#97;&#110;&#100; reducing &#116;&#104;&#101; diameter &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; thoracic outlet &#97;&#110;&#100; hence &#116;&#104;&#101; potential &#102;&#111;&#114; neural irritation.  Coupled &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; adaptive changes &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; &#97;&#114;&#101;&#97; &#119;&#101;&#114;&#101; potential tightness &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; Pectoralis minor &#97;&#110;&#100; &#97; protracted shoulder girdle &#97;&#108;&#108; increasing &#116;&#104;&#101; likelihood &#111;&#102; anterior compression.</p>
<p>I &#104;&#97;&#118;&#101; always &#102;&#111;&#117;&#110;&#100; teaching breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; challenging &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; clinical situation, partly &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; difficulty &#105;&#110; achieving patient compliance &#97;&#110;&#100; &#97;&#108;&#115;&#111; &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; difficulty &#105;&#110; proving direct association &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; clinical features.  With &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#110; mind I &#119;&#97;&#115; interested &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; &#115;&#111;&#109;&#101; recent developments &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; area, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; I intend &#116;&#111; explore further.</p>
<p>The &#102;&#105;&#114;&#115;&#116; &#105;&#115; &#116;&#104;&#101; work &#111;&#102; &#97; Canadian physiotherapist<a href="http://proactiveeducation.ca/" title="Laurie McLaughlin"  target="_blank"> Laurie McLaughlin</a> &#119;&#104;&#111; presented &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/973/3rd-international-conference-on-movement-dysfunction/" >3rd international conference &#111;&#110; movement dysfunction</a> &#105;&#110; Edinburgh &#97; couple &#111;&#102; years ago.  She &#105;&#115; &#117;&#115;&#105;&#110;&#103; &#115;&#111;&#109;&#101; interesting techniques &#116;&#111; evaluate breathing function &#97;&#110;&#100; &#104;&#101;&#114; work &#105;&#115; outlined &#105;&#110; &#109;&#111;&#114;&#101; detail &#105;&#102; &#121;&#111;&#117; follow &#116;&#104;&#101; link.</p>
<p>The second factor, (which partly initiated &#116;&#104;&#105;&#115; post) &#119;&#97;&#115; &#97; recent notification &#102;&#114;&#111;&#109; <a href="http://www.humankinetics.com/" title="Human Kinetics"  target="_blank">Human Kinetics </a>on &#97; book publication entitled ‘<a href="http://campaign.r20.constantcontact.com/render?llr=hwxnmxn6&amp;v=001wGH4ADbzDTsqFDvec3EaBSE7uIMcEklDMD9vZE3nkGWRK0DNzhe5srvLUOr5t-LXu3g0wmuMq8LXeb5T6jHhVgMMP-n5qlH8EuXAhUCwhjgQOv0PjTMyf5smYfX0Gk8tWxIhPgc61euhd-S-WxI7R6Q4lUFPHrI5RqedUO5Pa78Xsy51yW8M3_El1jSt6tc-jH30FSCK5e_hGfnqVadFt1Ei7n35rH9bTAYhL05lQ_Q7bb-sLzupJn2kSAbhhLaZdTICnkbQmts%3D" title="Breath strong Perform better"  target="_blank">Breath Strong, Perform better</a>’.  This looks &#97;&#110; interesting &#111;&#110;&#101; &#97;&#110;&#100; &#105;&#115; certainly &#111;&#110; &#109;&#121; ‘to read’ list.</p>
<p>For &#116;&#104;&#111;&#115;&#101; &#119;&#104;&#111; &#97;&#114;&#101; interested &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; subject &#116;&#104;&#101; work &#111;&#102; <a href="http://www.biomedexperts.com/Profile.bme/440160/Simon_C_Gandevia" title="Simon Gandevia"  target="_blank">Simon Gandevia</a> (who incidentally &#119;&#97;&#115; &#97; collaborator &#119;&#105;&#116;&#104; Paul Hodges’ &#111;&#114;&#105;&#103;&#105;&#110;&#97;&#108; work) &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; significant contribution &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; field.  There &#105;&#115; &#97; concept &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; sports science literature known &#97;&#115; ‘<a href="http://neurobio.drexelmed.edu/rybakweb/jnsci.pdf" title="respiratory entrainment"  target="_blank">respiratory entrainmen</a>t’, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; studies &#116;&#104;&#101; pattern &#111;&#102; respiratory activity &#105;&#110; association &#119;&#105;&#116;&#104; limb &#97;&#110;&#100; body position.  This &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; studied &#105;&#110; cyclists &#97;&#110;&#100; rowers &#105;&#110; particular, &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; view &#116;&#111; attempting &#116;&#111; understand mechanisms &#97;&#110;&#100; &#97;&#108;&#115;&#111; determine whether limb / body position &#97;&#110;&#100; repetitive movement dictate &#116;&#104;&#101; respiratory pattern &#111;&#114; visa versa.</p>
<p>In &#116;&#104;&#101; context &#111;&#102;  the recent <a href="http://www.wimbledon.com/en_GB/index.html" title="Wimbledon"  target="_blank">Wimbledon Tennis</a> tournament, &#116;&#104;&#101; &#109;&#117;&#99;&#104; talked &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; grunting &#97;&#110;&#100; groaning &#111;&#102; female tennis players &#104;&#97;&#115; achieved it’s usual amount &#111;&#102; attention &#98;&#117;&#116; &#97;&#108;&#115;&#111; appears &#116;&#111; &#98;&#101; associated &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; / mechanical force output requirements.</p>
<p>So perhaps &#97;&#115; musculoskeletal physiotherapists &#105;&#116; &#105;&#115; &#116;&#105;&#109;&#101; &#116;&#111; reconsider &#111;&#117;&#114; attitude &#116;&#111; breathing &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; &#97;&#110;&#100; &#116;&#111; evaluate &#116;&#104;&#101; multitude &#111;&#102; variables &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; impinge upon &#116;&#104;&#105;&#115; function &#102;&#114;&#111;&#109; &#97; musculoskeletal perspective,</p>
<p>Let &#117;&#115; &#107;&#110;&#111;&#119; &#105;&#102; &#121;&#111;&#117; &#104;&#97;&#118;&#101; &#97;&#110;&#121; useful clinical strategies &#111;&#114; experience &#105;&#110; dealing &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; caseload.</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David</p>
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		<title>Biologic Joint Replacement</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/6036/biologic-joint-replacement/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=biologic-joint-replacement</link>
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		<pubDate>Wed, 22 Jun 2011 15:00:27 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
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		<description><![CDATA[The future &#111;&#102; joint replacement? As physiotherapists &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#115;&#111;&#109;&#101;&#116;&#104;&#105;&#110;&#103; intuitively attractive &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; biological joint replacement relative &#116;&#111; traditional implant devices. The attraction &#111;&#102; normal biomechanical charactaristics, physiological tissue loading behavior &#97;&#110;&#100; less surgical destruction &#97;&#114;&#101; obvious advantages. I &#119;&#97;&#115; excited &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; &#116;&#104;&#105;&#115; excellent 6min video &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; wonderful TED website discussing &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; issues [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<h2>The future &#111;&#102; joint replacement?</h2>
<p>As physiotherapists &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#115;&#111;&#109;&#101;&#116;&#104;&#105;&#110;&#103; intuitively attractive &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; biological joint replacement relative &#116;&#111; traditional implant devices. The attraction &#111;&#102; normal biomechanical charactaristics, physiological tissue loading behavior &#97;&#110;&#100; less surgical destruction &#97;&#114;&#101; obvious advantages. I &#119;&#97;&#115; excited &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; &#116;&#104;&#105;&#115; excellent 6min video &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; wonderful TED website discussing &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; issues &#97;&#110;&#100; future directions &#111;&#102; biologic joint replacement &#105;&#110; relation &#116;&#111; knee pathology. We &#104;&#97;&#118;&#101; discussed  <a href="http://www.physiodigest.com/5132/post-surgical-knee-rehabilitation/" title="Knee replacement" >knee replacement</a> cases previously.</p>
<p>I &#104;&#97;&#118;&#101; &#111;&#110;&#108;&#121; seen 1 patient &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; cartilage allograft &#116;&#111; &#104;&#101;&#114; patella. She &#119;&#97;&#115; &#97; 22 year &#111;&#108;&#100; elite hockey player /athlete &#119;&#104;&#111; &#104;&#97;&#100; 6 arthroscopic debridements &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; age &#111;&#102; 16. Despite &#109;&#121; enthusiasm &#97;&#110;&#100; considerable effort &#119;&#105;&#116;&#104; &#104;&#101;&#114; rehabilitation &#115;&#104;&#101; &#100;&#105;&#100; &#110;&#111;&#116; return &#116;&#111; competitive sport. Nonetheless I &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#115; &#115;&#116;&#105;&#108;&#108; &#97; &#118;&#101;&#114;&#121; exciting &#97;&#114;&#101;&#97; &#97;&#110;&#100; &#111;&#110;&#101; I hope &#119;&#101; &#119;&#105;&#108;&#108; &#115;&#101;&#101; &#109;&#111;&#114;&#101; of. It &#119;&#105;&#108;&#108; &#97;&#108;&#115;&#111; &#98;&#101; interesting &#116;&#111; &#115;&#101;&#101; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101; mulit-national prosthetic manufacturers respond &#116;&#111; &#116;&#104;&#105;&#115; challenge? It looks &#108;&#105;&#107;&#101; &#116;&#104;&#101; future research &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; &#97;&#114;&#101;&#97; &#105;&#115; focused &#105;&#110; &#97; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; direction &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; typical disciplines &#111;&#102; materials science, mechanics &#97;&#110;&#100; computer modelling.</p>
<p><!--copy &#97;&#110;&#100; paste--><object width="446" height="326"><param name="movie" value="http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" /><param name="wmode" value="transparent" /><param name="bgColor" value="#ffffff" /><param name="flashvars" value="vu=http://video.ted.com/talks/dynamic/KevinStone_2010U-medium.flv&amp;su=http://images.ted.com/images/ted/tedindex/embed-posters/KevinStone-2010U.embed_thumbnail.jpg&amp;vw=432&amp;vh=240&amp;ap=0&amp;ti=922&amp;lang=eng&amp;introDuration=15330&amp;adDuration=4000&amp;postAdDuration=830&amp;adKeys=talk=kevin_stone_the_bio_future_of_joint_replacement;year=2010;theme=what_s_next_in_tech;theme=a_taste_of_ted2010;theme=medicine_without_borders;theme=tales_of_invention;event=TED2010;tag=Design;tag=Technology;tag=biology;tag=future;tag=medicine;&amp;preAdTag=tconf.ted/embed;tile=1;sz=512x288;" /><embed type="application/x-shockwave-flash" width="446" height="326" src="http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf" pluginspace="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" wmode="transparent" bgcolor="#ffffff" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" flashvars="vu=http://video.ted.com/talks/dynamic/KevinStone_2010U-medium.flv&amp;su=http://images.ted.com/images/ted/tedindex/embed-posters/KevinStone-2010U.embed_thumbnail.jpg&amp;vw=432&amp;vh=240&amp;ap=0&amp;ti=922&amp;lang=eng&amp;introDuration=15330&amp;adDuration=4000&amp;postAdDuration=830&amp;adKeys=talk=kevin_stone_the_bio_future_of_joint_replacement;year=2010;theme=what_s_next_in_tech;theme=a_taste_of_ted2010;theme=medicine_without_borders;theme=tales_of_invention;event=TED2010;tag=Design;tag=Technology;tag=biology;tag=future;tag=medicine;"></embed></object></p>
<p>Has anyone &#104;&#97;&#100; experience &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; caseload?</p>
<p>Let &#117;&#115; know.</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>David</p>
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<p><small>&copy; David for <a href="http://www.physiodigest.com">PhysioDigest - an educational resource for the musculoskeletal rehabilitation community</a>, 2011. |
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		<title>Reconceptualisation of Pain</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5988/reconceptualisation-of-pain/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=reconceptualisation-of-pain</link>
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		<pubDate>Wed, 15 Jun 2011 10:41:34 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
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		<description><![CDATA[Just &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; record&#8230;. Pain does &#110;&#111;&#116; provide &#97; reliable measure &#111;&#102; tissue state. Pain &#105;&#115; modulated &#98;&#121; &#109;&#97;&#110;&#121; factors &#102;&#114;&#111;&#109; across somatic, psychological &#97;&#110;&#100; social domains. The relationship between pain &#97;&#110;&#100; tissue state &#105;&#115; less predictable &#97;&#115; pain persists. Pain &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; conceptualised &#97;&#115; &#97; conscious correlate &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; implicit perception &#116;&#104;&#97;&#116; tissue &#105;&#115; [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong> </strong>Just &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; record&#8230;.</p>
<ol>
<li>
<h2>Pain does &#110;&#111;&#116; provide &#97; reliable      measure &#111;&#102; tissue state.</h2>
</li>
<li>
<h2>Pain &#105;&#115; modulated &#98;&#121; &#109;&#97;&#110;&#121;      factors &#102;&#114;&#111;&#109; across somatic, psychological &#97;&#110;&#100; social domains.</h2>
</li>
<li>
<h2>The relationship between pain      &#97;&#110;&#100; tissue state &#105;&#115; less predictable &#97;&#115; pain persists.</h2>
</li>
<li>
<h2>Pain &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; conceptualised &#97;&#115; &#97;      conscious correlate &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; implicit perception &#116;&#104;&#97;&#116; tissue &#105;&#115; &#105;&#110; danger.</h2>
</li>
</ol>
<p>Returning &#116;&#111; &#97; theme &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; discussed before (<a href="http://www.physiodigest.com/5817/pain-and-the-brain-the-mindbody-connection/" title="Pain &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; brain"  target="_blank">pain &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; brain</a>) &#116;&#104;&#101; above &#97;&#114;&#101; indisputable facts derived &#102;&#114;&#111;&#109; scientific evidence produced &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; emerging field &#111;&#102; Multisensory Integration. This &#105;&#115; &#97; field &#111;&#102; endeavour dedicated &#116;&#111; understanding &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101; brain synthesises information &#102;&#114;&#111;&#109; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; senses &#116;&#111; coordinate &#97;&#110; appropriate coherent response. This &#105;&#115; fertile ground &#102;&#111;&#114; physiotherapists / clinicians treating pain disorders &#97;&#110;&#100; dictates &#116;&#104;&#97;&#116; &#119;&#101; reconceptualise &#111;&#117;&#114; model &#111;&#102; pain &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; framework &#102;&#111;&#114; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#101; provide patient care.  Hint: &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/918/psychosocial-social-concepts-in-primary-care-10-tips-for-practical-application/" title="Psychosocial model" >psychosocial model</a> &#105;&#115; &#111;&#110;&#108;&#121; &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; this.</p>
<p>At &#116;&#104;&#101; forefront &#111;&#102; &#116;&#104;&#105;&#115; research &#105;&#115; physiotherapist<a href="http://www.unisanet.unisa.edu.au/staff/Homepage.asp?Name=lorimer.moseley" title="Lorimer Moseley"  target="_blank"> Lorimer Moseley</a>, Professor &#111;&#102; Clinical Neurosciences &#97;&#110;&#100; Chair &#105;&#110; Physiotherapy &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; University &#111;&#102; South Australia, Adelaide. He &#104;&#97;&#115; written 75 papers &#97;&#110;&#100; published &#105;&#110; &#97;&#108;&#108; &#116;&#104;&#101; prestigious Pain, Neuroscience &#97;&#110;&#100; Physiotherapy journals &#97;&#110;&#100; &#104;&#97;&#115; &#97; list &#111;&#102; awards &#116;&#111;&#111; &#108;&#111;&#110;&#103; &#116;&#111; mention <a href="http://www.medpedia.com/users/8843" title="Lorimer-Moseley-CV"  target="_blank">here</a>.</p>
<p>We recently caught &#117;&#112; &#97;&#116; &#97; seminar &#104;&#101; conducted entitled “Pain &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; Performing Brain”. As &#116;&#104;&#101; title suggests &#116;&#104;&#101; focus &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; &#100;&#97;&#121; &#119;&#97;&#115; &#116;&#111; explore &#116;&#104;&#101; multi-modal factors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; influence pain perception &#97;&#110;&#100; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; impact &#111;&#110; performance. Many concepts &#119;&#101;&#114;&#101; presented &#97;&#110;&#100; &#119;&#101; &#119;&#101;&#114;&#101; fortunate &#116;&#111; extract &#115;&#111;&#109;&#101; key &#116;&#97;&#107;&#101; home messages &#105;&#110; &#97;&#110; interview I recorded &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#105;&#115; posted below. Click &#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#102; &#121;&#111;&#117; can’t wait.<a href="http://www.physiodigest.com/wp-content/uploads/2011/06/LorimerMoseley-Ed.mp3" ></a></p>
<p>Lorimer’s team &#104;&#97;&#118;&#101; proposed &#97; theoretical construct termed &#116;&#104;&#101; “Cortical Body Matrix” &#116;&#111; integrate &#116;&#104;&#101; broad spectrum &#111;&#102; sensory &#97;&#110;&#100; perceptual factors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; shown &#116;&#111; influence &#116;&#104;&#101; pain experience.  Readers may remember &#116;&#104;&#101; neuromatrix concept proposed &#98;&#121; <a href="http://www.ipcoregon.com/pdf/pain_and_the_neuromatrix_in_the_brain.pdf" title="Pain Neuromatrix"  target="_blank">Ronald Melzack</a> &#115;&#111;&#109;&#101; years ago &#105;&#110; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#116;&#104;&#101; concept &#111;&#102; &#97;&#110; individual “neural signature” &#119;&#97;&#115; proposed. I &#104;&#97;&#100; &#116;&#104;&#101; luxury &#111;&#102; hearing &#116;&#104;&#101; man himself explain &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#105;&#115; concept evolved. In summary, developments &#105;&#110; brain imaging demonstrated diffuse, variable &#97;&#110;&#100; sometimes disparate cortical activity &#105;&#110; response &#116;&#111; painful stimuli – &#110;&#111;&#116; explained &#98;&#121; &#97; “pain centre” &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#104;&#97;&#115; &#110;&#111;&#119; &#119;&#101;&#108;&#108; &#97;&#110;&#100; truly &#98;&#101;&#101;&#110; &#112;&#117;&#116; &#116;&#111; bed (ie: &#105;&#116; can’t &#98;&#101; cut &#111;&#117;&#116; &#111;&#114; ablated &#98;&#121; procedures!).</p>
<p>My admittedly limited understanding &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; cortical body matrix concept &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#105;&#116; expands &#116;&#104;&#101; envelope &#111;&#102; sensory perception &#98;&#121; incorporating elements &#111;&#102; somatic, spatial &#97;&#110;&#100; cortical processing &#105;&#110;&#116;&#111; &#97; paradigm &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; manipulated &#102;&#111;&#114; clinical purposes.</p>
<p>Previous posts &#111;&#110; Lorimer’s excellent <a href="http://www.BodyInMind.org" title="BodyInMind.org"  target="_blank">www.BodyinMind.org</a> site discuss aspects &#111;&#102;  sensory conflict &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#117;&#115;&#101;&#100; &#116;&#111; “break-up associations” &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; neuronal tag &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; combine &#116;&#111; output &#116;&#104;&#101; pain experience. Some &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; strategies involve:<strong> </strong><strong> </strong></p>
<h2><strong>Access Strategies &#116;&#111; Cortical Body Matrix</strong></h2>
<p style="padding-left: 30px;">Visual illusion</p>
<p style="padding-left: 30px;">Mirror illusion</p>
<p style="padding-left: 30px;">Conflicting tactile /Proprioceptive /visual cues.</p>
<p style="padding-left: 30px;">Limb positioning</p>
<p style="padding-left: 30px;">Visual distortion (magnification &#111;&#102; effected part)</p>
<p style="padding-left: 30px;">Image recognition (body &#112;&#97;&#114;&#116; aspects &#97;&#110;&#100; orientation)</p>
<h2><strong>Clinical Conundrums</strong></h2>
<p>As clinicians &#119;&#101; are  familiar &#119;&#105;&#116;&#104; symptom reports of:</p>
<p style="padding-left: 30px;">Swelling (when &#110;&#111;&#116; visibly evident),</p>
<p style="padding-left: 30px;">Heaviness (when identical size)</p>
<p style="padding-left: 30px;">Localisation discrepancy (when obviously present)</p>
<p style="padding-left: 30px;">Thermal sensory disturbance (with similar temperature)</p>
<p style="padding-left: 30px;">Dysaesthesia (exploding, crushing, non-responsive, sluggish)</p>
<p>These &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; coupled with&#8230;</p>
<p style="padding-left: 30px;">Proprioceptive deficiencies</p>
<p style="padding-left: 30px;">Blood flow changes</p>
<p style="padding-left: 30px;">Sensory impairment</p>
<p style="padding-left: 30px;">Spatial processing deficits</p>
<p style="padding-left: 30px;">Motor abnormalities</p>
<p>Data &#119;&#97;&#115; presented outlining &#116;&#104;&#101; mechanisms behind &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; sensations &#119;&#105;&#116;&#104; particular emphasis &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; dynamic &#97;&#110;&#100; contextual variations &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; occur across &#116;&#104;&#101; spectrum &#111;&#102; normal environmental conditions &#116;&#111; ultimately modulate &#116;&#104;&#101; pain experience.</p>
<p>This information forces &#117;&#115; &#116;&#111; move away &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; modality specific &#8211; receptor pathway &#8211; sensory cortex model of  nociception &#116;&#111; integrate domains &#111;&#102; patient perception, prior experience, context, perceived threat, cognitive &#97;&#110;&#100; emotive processes &#97;&#115; parts &#111;&#102; &#97; neuronal matrix &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ultimately outputs pain sensation.</p>
<p>I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#97;&#108;&#115;&#111; add factors &#115;&#117;&#99;&#104; patient satisfaction, confidence &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; clinician, perceptions &#111;&#102; empathy, clinician credibility, body language, communication skills, personality, commitment &#116;&#111; help, therapeutic environment &#97;&#115; other, parallel sensory input&#8217;s -  &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; risk &#111;&#102; sounding &#97; &#98;&#105;&#116; &#8220;new age-y&#8221;.</p>
<p>I don&#8217;t &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#119;&#101; &#99;&#97;&#110; continue &#116;&#111; ignore (or &#97;&#116; least &#110;&#111;&#116; talk about) &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; factors &#101;&#118;&#101;&#110; &#105;&#102; &#116;&#104;&#101;&#121; don&#8217;t lend themselves &#116;&#111; &#115;&#117;&#99;&#104; rigorous  scrutiny &#97;&#115; &#116;&#104;&#101; neurosciences &#97;&#110;&#100; cause &#115;&#111;&#109;&#101; ( <a href="http://bodyinmind.org/jointhead-diskhead-musclehead-fasciahead/" title="Nociception"  target="_blank">discomfort &#97;&#115; &#119;&#101; &#115;&#97;&#119; here</a> ) &#119;&#104;&#101;&#110; &#119;&#101; do.</p>
<p>To paraphrase Charles Spence (<a href="http://mitpress.mit.edu/catalog/item/default.asp?ttype=2&amp;tid=10114" title="The handbook &#111;&#102; multisensory processes"  target="_blank">The Handbook &#111;&#102; Multisensory Processes</a>).</p>
<p style="padding-left: 30px;">From &#116;&#104;&#101; existing body &#111;&#102; research &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#110;&#111; doubt &#116;&#104;&#97;&#116; &#111;&#117;&#114; senses &#97;&#114;&#101; designed &#116;&#111; function &#105;&#110; concert &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#97;&#116; &#111;&#117;&#114; brains &#97;&#114;&#101; organised &#116;&#111; &#117;&#115;&#101; &#116;&#104;&#101; information derived &#102;&#114;&#111;&#109; multi-sensory channels cooperatively &#116;&#111; enhance rapid detection, identification &#97;&#110;&#100; response. Even experiences &#116;&#104;&#97;&#116; appear &#116;&#111; &#98;&#101; modality specific &#104;&#97;&#118;&#101; &#109;&#111;&#115;&#116; likely &#98;&#101;&#101;&#110; influenced &#98;&#121; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; sensory input whether perceptible &#111;&#114; sub-conscious.</p>
<p>This raises questions regarding &#116;&#104;&#101; hierarchy &#111;&#102; information processing &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; underlying mechanisms &#111;&#102; excitation / inhibition within &#116;&#104;&#101; brain.</p>
<p>How does &#116;&#104;&#101; brain weigh &#117;&#112; &#116;&#104;&#101; &#100;&#105;&#102;&#102;&#101;&#114;&#101;&#110;&#116; input &#105;&#116; receives &#102;&#114;&#111;&#109; multi-sensory stimuli &#116;&#111; produce &#97; final perceptual output / experience?</p>
<p>What factors combine &#116;&#111; determine &#116;&#104;&#101; &#109;&#111;&#115;&#116; dominant, pervasive sensory cue &#105;&#110; &#97; given context?</p>
<p>What factors influence &#116;&#104;&#101; dynamic nature &#111;&#102; &#116;&#104;&#105;&#115; response?</p>
<p>These &#97;&#114;&#101; questions &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; Lorimer’s team &#97;&#110;&#100; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; neuroscientists &#97;&#114;&#101; striving &#116;&#111; unravel.</p>
<p>I &#119;&#97;&#115; fortunate &#116;&#111; interview Lorimer &#97;&#102;&#116;&#101;&#114; his workshop &#97;&#110;&#100; I invite &#121;&#111;&#117; &#116;&#111; listen &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; audio below.</p>
<h1><strong>Prof Lorimer Moseley Interview</strong></h1>
<p>Here &#97;&#114;&#101; &#115;&#111;&#109;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; issues &#119;&#101; discussed</p>
<p>- &#116;&#104;&#101; transition &#102;&#114;&#111;&#109; disillusionment &#119;&#105;&#116;&#104; physiotherapy &#116;&#111; subsequent rejuvenation &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; path subsequently taken.</p>
<p>-  &#116;&#104;&#101; &#117;&#115;&#101; &#111;&#102; visual illusions &#116;&#111; illustrate discrepancies between sensation &#97;&#110;&#100; perception.</p>
<p>-  calls &#102;&#111;&#114; classification &#111;&#102; pain based &#111;&#110; mechanisms rather &#116;&#104;&#97;&#110; structure &#111;&#114; symptoms.</p>
<p>-  improvements &#105;&#110; technology.</p>
<p>- proprioceptive deficiencies &#105;&#110; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain patients &#97;&#110;&#100; perceptual impairments &#111;&#102; painful body parts.</p>
<p>- &#116;&#104;&#101; clinical tools &#115;&#117;&#99;&#104; as. “Explain pain” &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; “Recognize” program</p>
<p>- evidence-based practice, &#116;&#104;&#101; therapeutic relationship, outcome measures &#97;&#110;&#100; perceptual components &#111;&#102; human interaction &#8211; Where does &#116;&#104;&#105;&#115; leave &#116;&#104;&#101; double-blind clinical trial?</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>What &#97; treat, &#103;&#111;&#116; &#116;&#104;&#101; intra-cellular juices flowing?</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; Clinical Challenge</p>
<p>David</p>
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<p><small>&copy; David for <a href="http://www.physiodigest.com">PhysioDigest - an educational resource for the musculoskeletal rehabilitation community</a>, 2011. |
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		<title>Can You Handle the Truth?</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5950/can-you-handle-the-truth/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=can-you-handle-the-truth</link>
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		<pubDate>Wed, 08 Jun 2011 11:33:33 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
		<guid isPermaLink="false">http://www.physiodigest.com/?p=5950</guid>
		<description><![CDATA[Hardly &#97; &#100;&#97;&#121; goes &#98;&#121; &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; physiotherapists don’t &#115;&#101;&#101; &#97;&#110; article related &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; importance &#111;&#102; addressing psychosocial issues &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; management &#111;&#102; musculoskeletal pain disorders. The model &#116;&#104;&#97;&#116; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; fairly &#119;&#101;&#108;&#108; established &#105;&#110; pain clinics &#97;&#110;&#100; tertiary care settings &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; typically involve multidisciplinary pain management input &#102;&#114;&#111;&#109; &#97; variety &#111;&#102; clinical specialities.  Too [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>Hardly &#97; &#100;&#97;&#121; goes &#98;&#121; &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; physiotherapists don’t &#115;&#101;&#101; &#97;&#110; article related &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; importance &#111;&#102; addressing <a href="http://www.physiodigest.com/918/psychosocial-social-concepts-in-primary-care-10-tips-for-practical" title="Psychosocial issues" >psychosocial issues</a> &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; management &#111;&#102; musculoskeletal pain disorders.</p>
<p>The model &#116;&#104;&#97;&#116; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; fairly &#119;&#101;&#108;&#108; established &#105;&#110; pain clinics &#97;&#110;&#100; tertiary care settings &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; typically involve multidisciplinary pain management input &#102;&#114;&#111;&#109; &#97; variety &#111;&#102; clinical specialities.  Too frequently, &#116;&#104;&#101; practical reality &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#98;&#121; &#116;&#104;&#101; &#116;&#105;&#109;&#101; patients access &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; services &#116;&#104;&#101;&#121; &#104;&#97;&#118;&#101; become chronic &#97;&#110;&#100; developed &#97; spectrum &#111;&#102; disability behaviours &#97;&#110;&#100; &#97;&#114;&#101; usually unemployed.  These confounding variables increase &#116;&#104;&#101; rehabilitation challenge &#97;&#110;&#100; reduce &#116;&#104;&#101; possibility &#111;&#102; &#97; <a href="http://www.physiodigest.com/5556/10-tips-to-improve-patient-compliance/" >successful outcome</a>.</p>
<p>Epidemiological studies suggest &#116;&#104;&#97;&#116; individuals &#111;&#117;&#116; &#111;&#102; work &#102;&#111;&#114; &#109;&#111;&#114;&#101; &#116;&#104;&#97;&#110; six months &#104;&#97;&#118;&#101; less &#116;&#104;&#97;&#110; &#97; 50% chance &#111;&#102; ever returning &#116;&#111; full &#116;&#105;&#109;&#101; work.  I must confess I &#102;&#105;&#110;&#100; &#116;&#104;&#105;&#115; statistic somewhat surprising &#97;&#110;&#100; &#105;&#116; doesn’t correlate &#119;&#105;&#116;&#104; &#109;&#121; clinical experience.  Interestingly &#116;&#104;&#101; structure &#111;&#102; state benefit schemes does appear &#116;&#111; influence &#116;&#104;&#101; period &#111;&#102; disability.</p>
<p>Here &#105;&#110; Ireland individuals remain &#111;&#110; full pay &#102;&#111;&#114; six months following &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#116;&#105;&#109;&#101; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; case &#105;&#115; either transferred &#116;&#111; &#97; case management company (in &#116;&#104;&#101; case &#111;&#102; private sector employees) &#111;&#114; &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; public sector &#116;&#104;&#101; disability assessment board &#97;&#114;&#101; involved &#105;&#110; assessing fitness &#116;&#111; work.  From &#116;&#104;&#105;&#115; &#112;&#111;&#105;&#110;&#116; half normal pay rates &#97;&#114;&#101; immediately instituted.  I &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; impressed &#119;&#105;&#116;&#104; &#104;&#111;&#119; frequently patient’s attitudes &#97;&#110;&#100; beliefs &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; level &#111;&#102; disability change &#97;&#115; &#116;&#104;&#101; six month mark approaches.  I &#100;&#111; &#110;&#111;&#116; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#121; &#97;&#114;&#101; specifically malingers &#111;&#114; exaggerating &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; symptoms &#98;&#117;&#116; simply &#116;&#104;&#97;&#116; <a href="http://www.physiodigest.com/5817/pain-and-the-brain-the-mindbody-connection/" title="Pain &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; brain" >weighing &#117;&#112; &#116;&#104;&#101; balances</a> (either consciously &#111;&#114; sub-consciously) &#104;&#97;&#115; allowed &#116;&#104;&#101;&#109; &#116;&#111; reach &#97; decision &#116;&#111; return &#116;&#111; work &#119;&#105;&#116;&#104; &#97;&#110; acceptable level &#111;&#102; discomfort. Interestingly &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; countries &#104;&#97;&#118;&#101; shortened &#116;&#104;&#105;&#115; period &#111;&#102; disability support (eg Scandinavia) &#97;&#110;&#100; statistical analysis &#104;&#97;&#115; shown &#97; similar pattern &#111;&#102; absenteeism mirroring &#116;&#104;&#101; period &#111;&#102; full-pay social welfare support.</p>
<p>These &#97;&#114;&#101; important factors &#116;&#111; recognise &#97;&#115; &#116;&#104;&#101;&#121; &#97;&#114;&#101; classed &#97;&#115; ‘<a href="http://www.physiodigest.com/197/psychosocial-flags/" >unmodifiable variables</a>’ &#116;&#111; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#101; clinicians &#104;&#97;&#118;&#101; &#110;&#111; direct control.  As &#115;&#117;&#99;&#104; &#105;&#116; &#105;&#115; important &#116;&#111; recognise &#116;&#104;&#101;&#109; &#97;&#115; potential confounders &#116;&#111; treatment progress, &#105;&#102; &#102;&#111;&#114; &#110;&#111; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; reason &#116;&#104;&#97;&#110; &#116;&#111; maintain physiotherapist’s sanity.  It &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; &#118;&#101;&#114;&#121; taxing &#116;&#111; work diligently &#111;&#110; &#97; systematic rehab programme &#97;&#110;&#100; wonder why &#121;&#111;&#117; &#97;&#114;&#101; &#110;&#111;&#116; seeing &#116;&#104;&#101; effects &#111;&#102; intervention, &#111;&#114; &#116;&#104;&#101; patient appears somewhat less enthusiastic &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; &#97; rapid return &#111;&#102; recovery (and return &#116;&#111; work) despite &#121;&#111;&#117;&#114; &#98;&#101;&#115;&#116; efforts.  This &#99;&#97;&#110; &#101;&#97;&#115;&#105;&#108;&#121; lead &#116;&#111; &#97; breakdown &#105;&#110; <a href="http://www.physiodigest.com/5710/communication/" title="communication" >therapist/patient communication</a>.  That &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; said, &#105;&#110; 22 years I &#104;&#97;&#118;&#101; never &#104;&#97;&#100; &#97; patient specifically express &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; intention &#105;&#115; &#116;&#111; stay &#111;&#117;&#116; &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; full period &#111;&#102; allowable disability &#111;&#110; full pay.  Usually &#116;&#104;&#105;&#115; information usually needs &#116;&#111; &#98;&#101; gleaned &#98;&#121; “under &#116;&#104;&#101; radar” techniques &#97;&#110;&#100; &#97;&#110; intelligent line &#111;&#102; questioning.</p>
<p>As &#116;&#104;&#101; title &#111;&#102; today’s post implies, &#97;&#115; clinicians &#119;&#101; must always consider &#116;&#104;&#101; reasons why &#119;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/5763/subjective-examination/" >ask questions</a>, &#98;&#117;&#116; &#97;&#108;&#115;&#111; &#116;&#111; consider &#116;&#104;&#97;&#116; &#105;&#102; &#119;&#101; ask certain questions &#97;&#114;&#101; &#119;&#101; prepared &#116;&#111; engage &#105;&#110; &#97; meaningful &#119;&#97;&#121; &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; answers &#116;&#104;&#97;&#116; &#119;&#101; get?  Given &#119;&#104;&#97;&#116; &#119;&#101; &#107;&#110;&#111;&#119; &#111;&#102; psychosocial factors &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; influence &#105;&#110; pain, &#116;&#104;&#101;&#110; &#116;&#104;&#101; onus &#105;&#115; &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; therapist &#116;&#111; identify relevant risk factors, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; include &#115;&#111;&#109;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; following:</p>
<h2>Psychosocial Risk Factors</h2>
<ol>
<li>Beliefs &#97;&#110;&#100; attitudes &#97;&#98;&#111;&#117;&#116;      pain.</li>
<li>Fear avoidance behaviour.</li>
<li>Catastrophizing.</li>
<li>Anxiety &#97;&#110;&#100; phobia.</li>
<li>Distorted beliefs.</li>
<li>Conflicting information.</li>
<li>Perception &#111;&#102; disability.</li>
<li>Depression.</li>
<li>Fear &#111;&#102; pain.</li>
</ol>
<p>Over &#116;&#104;&#101; years &#97;&#115; &#116;&#104;&#105;&#115; debate gathered momentum &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; recurring discussion &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; professional boundaries &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#97;&#116; &#97;&#114;&#101; appropriate &#97;&#110;&#100; inappropriate psychosocial factors &#116;&#111; address.  The clinical reality &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#109;&#111;&#115;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; common psychosocial issues contributing &#116;&#111; musculoskeletal pain fall within &#116;&#104;&#101; scope &#111;&#102; practice &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; treating clinician regardless &#111;&#102; &#119;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; discipline.</p>
<p>Repeat: &#116;&#104;&#97;&#116; &#109;&#111;&#115;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; common psychosocial issues contributing &#116;&#111; musculoskeletal pain fall within &#116;&#104;&#101; scope &#111;&#102; practice &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; treating clinician regardless &#111;&#102; &#119;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; discipline.</p>
<p>Only cases &#119;&#105;&#116;&#104; overt mental health disease &#97;&#114;&#101; outside &#116;&#104;&#101; scope &#111;&#102; practice &#111;&#102; physiotherapy.  This places demands upon &#116;&#104;&#101; therapist &#105;&#110; terms &#111;&#102; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101;&#121; frame &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; questions.  How &#116;&#104;&#101;&#121; interpret &#116;&#104;&#101; answers &#116;&#104;&#101;&#121; &#97;&#114;&#101; given &#97;&#110;&#100; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101;&#121; analyse &#116;&#104;&#101; information &#105;&#102; &#105;&#116; &#105;&#115; &#110;&#111;&#116; clear &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; communication.  Simply delivering &#97; pain questionnaire &#97;&#110;&#100; transferring care &#116;&#111; &#97; group management programme &#105;&#115; &#97;&#110; abdication &#111;&#102; responsibility &#105;&#110; &#109;&#121; opinion.  So &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; immortal words &#111;&#102; Jack Nicholson &#105;&#102; &#121;&#111;&#117; ask &#116;&#104;&#101; pertinent questions ‘can &#121;&#111;&#117; handle &#116;&#104;&#101; truth?’ Are &#121;&#111;&#117; equipped &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; skills &#116;&#111; challenge distorted belief systems, &#116;&#111; address lifestyle &#97;&#110;&#100; behavioural issues, &#116;&#111; identify fear avoidance behaviour &#97;&#110;&#100; replace &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; dysfunctions &#119;&#105;&#116;&#104; &#97;&#110; alternative &#98;&#101;&#116;&#116;&#101;&#114; strategy?</p>
<p>It certainly won’t &#109;&#97;&#107;&#101; &#102;&#111;&#114; &#97;&#110; &#101;&#97;&#115;&#121; life &#111;&#114; &#101;&#118;&#101;&#110; &#98;&#101; met &#119;&#105;&#116;&#104; rapturous enthusiasm &#98;&#117;&#116; &#105;&#116; &#115;&#116;&#105;&#108;&#108; doesn’t mean &#119;&#101; &#99;&#97;&#110; ignore.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David.</p>
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		<title>Mobilisation with Movement</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5931/mobilisation-with-movement/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=mobilisation-with-movement</link>
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		<pubDate>Wed, 25 May 2011 11:51:43 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
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		<description><![CDATA[Wow, 2 &#98;&#105;&#103; hitters &#105;&#110; a  week! Professor Peter O&#8217;Sullivan &#108;&#97;&#115;&#116; week &#97;&#110;&#100; Professor Bill Vicenzino &#116;&#104;&#105;&#115; week. All &#116;&#104;&#97;&#116; &#111;&#110; top &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; Queen, Barak Obama &#97;&#110;&#100; Leinster winning rugby&#8217;s Heineken Cup European final. Enough said &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; Jedward. I caught &#117;&#112; &#119;&#105;&#116;&#104; Professor Bill Vicenzino &#116;&#111; talk &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; his &#110;&#101;&#119; book &#8220;Mobilisation &#119;&#105;&#116;&#104; Movement&#8221; [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Wow, 2 &#98;&#105;&#103; hitters &#105;&#110; a  week! Professor Peter O&#8217;Sullivan &#108;&#97;&#115;&#116; week &#97;&#110;&#100; Professor Bill Vicenzino &#116;&#104;&#105;&#115; week. All &#116;&#104;&#97;&#116; &#111;&#110; top &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; Queen, Barak Obama &#97;&#110;&#100; Leinster winning rugby&#8217;s Heineken Cup European final. Enough said &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; Jedward.</p>
<p>I caught &#117;&#112; &#119;&#105;&#116;&#104; Professor Bill Vicenzino &#116;&#111; talk &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; his &#110;&#101;&#119; book &#8220;<a href="http://www.elsevier.com/wps/find/bookdescription.cws_home/720342/description#description" title="Mobilisation &#119;&#105;&#116;&#104; Movement"  target="_blank">Mobilisation &#119;&#105;&#116;&#104; Movement</a>&#8221; &#97;&#110;&#100; explore &#109;&#111;&#114;&#101; &#111;&#102; his thoughts &#111;&#110; Tennis elbow treatment.</p>
<p>Bill &#105;&#115; prolific publisher &#97;&#110;&#100; &#104;&#97;&#115; added greatly &#116;&#111; <a href="http://www.physiodigest.com/5198/chronic-lateral-epicondylalgia/" title="Lateral elbow pain" >clinical management &#111;&#102; chronic elbow pain</a>. We discussed &#115;&#111;&#109;&#101; &#111;&#102; his ideas in  previous posts.</p>
<p>Today&#8217;s interview discusses &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; concepts &#105;&#110; detail &#116;&#111;&#103;&#101;&#116;&#104;&#101;&#114; &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; review his &#110;&#101;&#119; book  &#8220;<a href="http://www.elsevier.com/wps/find/bookdescription.cws_home/720342/description#description" title="Mobilisation &#119;&#105;&#116;&#104; Movement"  target="_blank">Mobilisation &#119;&#105;&#116;&#104; Movement</a>&#8221; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#105;&#115; destined &#116;&#111; become &#97; core text &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; manual therapy library.</p>
<p>Click &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; link below &#116;&#111; hear &#116;&#104;&#101; interview. (30min)</p>
<p>Treat yourself  &#103;&#101;&#116; hold &#111;&#102; &#97; copy &#8211; &#111;&#114; &#112;&#117;&#116; &#105;&#116; &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; birthday wish list.</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge</p>
<p>David</p>
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<p><small>&copy; David for <a href="http://www.physiodigest.com">PhysioDigest - an educational resource for the musculoskeletal rehabilitation community</a>, 2011. |
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Post tags: <a href="http://www.physiodigest.com/tag/bill-vicenzino/" rel="tag">bill vicenzino</a>, <a href="http://www.physiodigest.com/tag/manual-therapy/" rel="tag">manual therapy</a>, <a href="http://www.physiodigest.com/tag/mobilisation-with-movement/" rel="tag">mobilisation with movement</a>, <a href="http://www.physiodigest.com/tag/physical-therapy/" rel="tag">Physical therapy</a>, <a href="http://www.physiodigest.com/tag/physiotherapy/" rel="tag">physiotherapy</a>, <a href="http://www.physiodigest.com/tag/tennis-elbow/" rel="tag">tennis elbow</a><br/>
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		<title>Peter O&#8217;Sullivan Interview</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5899/peter-osullivan-interview/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=peter-osullivan-interview</link>
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		<pubDate>Thu, 12 May 2011 00:54:33 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
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		<description><![CDATA[Special treat today&#8230; Following &#111;&#110; &#102;&#114;&#111;&#109; &#108;&#97;&#115;&#116; weeks discussion &#111;&#110; Cognitive Functional Therapy (CFT) today&#8217;s post &#105;&#115; &#97;&#110; interview  &#119;&#105;&#116;&#104; Professor Peter O&#8217;Sullivan discussing &#116;&#104;&#101; origins &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; CFT &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#97;&#110;&#100; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#105;&#115; approach &#105;&#115; &#115;&#111; helpful to  &#8220;frontline&#8221; clinicians. The discussion speaks &#102;&#111;&#114; itself &#97;&#110;&#100; &#105;&#115; &#97; summary &#111;&#102; 3 days information. What I [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Special treat today&#8230;</p>
<p>Following &#111;&#110; &#102;&#114;&#111;&#109; &#108;&#97;&#115;&#116; weeks discussion &#111;&#110; Cognitive Functional Therapy (CFT) today&#8217;s post &#105;&#115; &#97;&#110; interview  &#119;&#105;&#116;&#104; Professor Peter O&#8217;Sullivan discussing &#116;&#104;&#101; origins &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; CFT &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#97;&#110;&#100; &#104;&#111;&#119; &#116;&#104;&#105;&#115; approach &#105;&#115; &#115;&#111; helpful to  &#8220;frontline&#8221; clinicians.</p>
<p>The discussion speaks &#102;&#111;&#114; itself &#97;&#110;&#100; &#105;&#115; &#97; summary &#111;&#102; 3 days information.</p>
<p>What I &#102;&#105;&#110;&#100; &#115;&#111; refreshing &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; &#116;&#104;&#105;&#115; approach &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; practical strategies &#102;&#111;&#114; identifying components &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; pain experience &#97;&#114;&#101; identified &#116;&#111;&#103;&#101;&#116;&#104;&#101;&#114; &#119;&#105;&#116;&#104; solutions tailored &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; individual.</p>
<p>The message loud &#97;&#110;&#100; clear &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; onus &#111;&#110; clinicians &#116;&#111; provide &#97; viable alternative &#116;&#111; existing failed management strategies &#8211; &#111;&#110; &#97; case &#98;&#121; case basis.</p>
<p>Most importantly &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#115; &#110;&#111;&#116; &#97; passive approach (in &#116;&#104;&#101; philosophical sense rather &#116;&#104;&#97;&#110; manual therapy) &#98;&#117;&#116; &#119;&#105;&#108;&#108; involve challenging distorted beliefs &#111;&#114; pain behaviors. This &#105;&#115; &#116;&#104;&#101; issue I feel &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; neglected &#97;&#115; clinicians &#98;&#117;&#116; &#105;&#116; &#105;&#115; personally challenging, uncomfortable &#102;&#111;&#114; &#98;&#111;&#116;&#104; parties &#97;&#110;&#100; requires significant communication skills &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#114;&#101; &#110;&#111;&#116; &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#111;&#117;&#114; core training. However, &#119;&#101; cannot &#116;&#97;&#107;&#101; refuge &#105;&#110; education &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; failures, mythical professional boundaries &#111;&#114; &#97;&#110;&#121; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; excuse &#119;&#101; may &#102;&#105;&#110;&#100; &#116;&#111; avoid &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; uncomfortable clinical realities. Harsh &#98;&#117;&#116; true.</p>
<p>Let &#117;&#115; &#107;&#110;&#111;&#119; &#121;&#111;&#117;&#114; thoughts</p>
<p>Hope &#121;&#111;&#117; enjoy</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical Challenge</p>
<p>David</p>
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		<title>Cognitive Functional Therapy</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5859/cognitive-functional-therapy/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=cognitive-functional-therapy</link>
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		<pubDate>Wed, 04 May 2011 11:22:07 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
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		<description><![CDATA[In today&#8217;s post I &#119;&#97;&#110;&#116; &#116;&#111; feedback &#111;&#110; &#97; three-day workshop I &#106;&#117;&#115;&#116; completed with Prof. Peter O&#8217;Sullivan, Physiotherapist &#102;&#114;&#111;&#109; Curtin University, Western Australia. Most &#111;&#102; &#121;&#111;&#117; &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; aware &#111;&#102; Peter&#8217;s published work &#105;&#110; &#109;&#97;&#110;&#121; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; prestigious scientific journals &#97;&#110;&#100; he&#8217;s &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; great advocate &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; role &#111;&#102; physiotherapy &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; management [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong> </strong>In today&#8217;s post I &#119;&#97;&#110;&#116; &#116;&#111; feedback &#111;&#110; &#97; three-day workshop I &#106;&#117;&#115;&#116; completed with<a href="http://physioapps.curtin.edu.au/home/staff/osullivan/" title="Peter O'Sullivan"  target="_blank"> Prof. Peter O&#8217;Sullivan</a>, Physiotherapist &#102;&#114;&#111;&#109; Curtin University, Western Australia. Most &#111;&#102; &#121;&#111;&#117; &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; aware &#111;&#102; Peter&#8217;s published work &#105;&#110; &#109;&#97;&#110;&#121; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; prestigious scientific journals &#97;&#110;&#100; he&#8217;s &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; great advocate &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; role &#111;&#102; physiotherapy &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; management &#98;&#111;&#116;&#104; &#111;&#102; musculoskeletal pain &#97;&#110;&#100; &#109;&#111;&#114;&#101; specifically spinal pain. Peter &#105;&#115; well-known &#102;&#111;&#114; his earlier work &#111;&#110; classifying movement impairment patterns &#97;&#110;&#100; applying specifically targeted treatment strategies relative &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; movement dysfunction. Readers &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; aware &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; increasing numbers &#111;&#102; movement impairment based systems &#110;&#111;&#119; popular (Shirley Sahrmann, Grey Cook, Gary Gray, Bobath, Klein-Vogelbach, Carr &amp; Sheppard &#97;&#115; &#119;&#101;&#108;&#108; &#97;&#115; &#97;&#108;&#108; &#116;&#104;&#101; bodywork systems).</p>
<p>Due &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; complexity &#97;&#110;&#100; multi-factorial issues involved &#105;&#110; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain Peter &#97;&#110;&#100; his research team &#104;&#97;&#118;&#101; &#110;&#111;&#119; evolved &#97; &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#111;&#102; approach known &#97;&#115; <strong>Cognitive Functional Therapy</strong>. This &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; integrates &#110;&#111;&#116; &#111;&#110;&#108;&#121; movement pattern analysis &#98;&#117;&#116;  incorporates &#97; &#109;&#117;&#99;&#104; broader holistic approach &#105;&#110;&#116;&#111; &#116;&#104;&#101; multitude &#111;&#102; factors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#101; &#107;&#110;&#111;&#119; influence &#116;&#104;&#101; patient&#8217;s pain experience.</p>
<p>The concept &#111;&#102; <a href="http://www.physiodigest.com/197/psychosocial-flags/" title="Psychosocial flags" >psychosocial profiling</a> &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; &#97; discussion &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; &#104;&#97;&#100; &#115;&#101;&#118;&#101;&#114;&#97;&#108; times &#111;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; blog . &#119;&#105;&#116;&#104; &#115;&#111; &#109;&#117;&#99;&#104; conflicting evidence regarding &#116;&#104;&#101; role &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; physical findings &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; contribution &#116;&#111; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain. A practical clinical &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; developed &#116;&#111; incorporate assessment &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; &#109;&#111;&#115;&#116; useful psychosocial variables &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#119;&#101; &#107;&#110;&#111;&#119; influence &#116;&#104;&#101; pain experience. We &#107;&#110;&#111;&#119; &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#101; vast amount &#111;&#102; research undertaken regarding &#116;&#104;&#101; management &#111;&#102; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#97;&#114;&#101; &#97; large &#110;&#117;&#109;&#98;&#101;&#114; &#111;&#102; variables &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ultimately contribute &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; pain experience. Prof. O&#8217;Sullivan &#97;&#110;&#100; his team &#104;&#97;&#118;&#101; formulated &#116;&#104;&#101; treatment approach &#111;&#102; cognitive functional therapy &#116;&#111; incorporate &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; findings &#105;&#110;&#116;&#111; &#97; practical &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#111;&#102; patient management &#116;&#104;&#97;&#116; &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; delivered &#98;&#121; physiotherapists.</p>
<h2><strong>Factors influencing low &#98;&#97;&#99;&#107; pain</strong></h2>
<p><a href="(http://www.manualtherapyjournal.com/article/S1356-689X(07)00066-5/abstract)" title="O'Sullivan Article"  target="_blank">(www.manualtherapyjournal.com/article/S1356-689X(07)00066-5/abstract)</a></p>
<p>Social factors</p>
<p>Psychological factors</p>
<p>Genetic factors</p>
<p>Pain/ neuro-physiological factors</p>
<p>Patho- anatomical factors</p>
<p>Physical factors</p>
<p>Prof. O&#8217;Sullivan spent &#97; considerable amount &#111;&#102; &#116;&#105;&#109;&#101; &#111;&#110; clinical case histories &#97;&#110;&#100; highlighting &#116;&#104;&#101; &#110;&#101;&#101;&#100; &#102;&#111;&#114; careful attention &#116;&#111; detail &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; subject &#111;&#102; questioning. We&#8217;ve talked &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; &#116;&#104;&#101; role of<a href="http://www.physiodigest.com/5763/subjective-examination/" title="Subjective questioning" > subjective questioning</a> previously  &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; critical importance &#111;&#102; &#116;&#104;&#105;&#115; aspect &#111;&#102; patient / therapist interaction &#119;&#97;&#115; &#111;&#110;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; major take-home messages &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#105;&#115; three-day workshop.</p>
<p>Peter demonstration strategies &#111;&#102; subjective questioning &#97;&#110;&#100; patient interview &#117;&#115;&#105;&#110;&#103; &#97; technique known &#97;&#115; <strong>Reflective Questioning</strong> &#105;&#110; order &#116;&#111; enhance &#116;&#104;&#101; patient&#8217;s analysis &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; own  situation &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; information &#116;&#104;&#101;&#121; &#104;&#97;&#118;&#101; received(for &#98;&#101;&#116;&#116;&#101;&#114; &#111;&#114; worse!). As physiotherapist’s &#119;&#101; &#99;&#97;&#110; frequently feel overwhelmed &#98;&#121; &#116;&#104;&#101; volume &#111;&#102; information &#97;&#118;&#97;&#105;&#108;&#97;&#98;&#108;&#101; particularly &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; field &#111;&#102; psychosocial issues. The framework &#119;&#97;&#115; provided whereby clinicians &#99;&#97;&#110; pick &#117;&#112; &#111;&#110; appropriate <a href="http://www.physiodigest.com/5710/communication/" >verbal cues</a> &#97;&#110;&#100; follow specific lines &#111;&#102; inquiry &#105;&#110; order &#116;&#111; elucidate &#116;&#104;&#101; role / relevance &#111;&#102; specific psychosocial factors. Some &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; well-known factors include:</p>
<h2>Psychosocial Factors</h2>
<p>Personality type</p>
<p>Beliefs &#97;&#110;&#100; attitudes</p>
<p>Hypervigilance</p>
<p>Coping strategies</p>
<p>Pacing</p>
<p>Emotions</p>
<p>Behavior</p>
<p>Since &#116;&#104;&#101; introduction &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; psychosocial model &#102;&#111;&#114; management &#111;&#102; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain there&#8217;s &#98;&#101;&#101;&#110; &#109;&#117;&#99;&#104; debate regarding &#116;&#104;&#101; appropriateness /willingness &#111;&#102; physiotherapists &#116;&#111; address psychological issues. I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#103;&#111; &#115;&#111; far &#97;&#115; &#116;&#111; say &#116;&#104;&#97;&#116; &#109;&#97;&#110;&#121; &#104;&#97;&#118;&#101; hidden behind &#116;&#104;&#101; professional boundaries excuse &#102;&#111;&#114; &#110;&#111;&#116; exploring &#111;&#114; challenging distorted beliefs &#97;&#110;&#100; behaviors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; patients may present with. Of &#99;&#111;&#117;&#114;&#115;&#101; &#119;&#101; &#97;&#108;&#115;&#111; &#110;&#101;&#101;&#100; &#116;&#111; challenge &#111;&#117;&#114; own beliefs particularly &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; light &#111;&#102; treatment tools &#109;&#101; choose &#116;&#111; use.</p>
<p>The overriding message &#102;&#114;&#111;&#109; &#116;&#104;&#105;&#115; Cognitive Functional Therapy workshop &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; physiotherapists &#110;&#111;&#116; &#111;&#110;&#108;&#121; &#115;&#104;&#111;&#117;&#108;&#100; &#103;&#101;&#116; involved &#119;&#105;&#116;&#104; exploring psychosocial issues &#98;&#117;&#116; &#105;&#110; reality &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; duty &#111;&#102; care &#105;&#110; order &#116;&#111; deliver &#116;&#104;&#101; &#98;&#101;&#115;&#116; possible treatment &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; patient.</p>
<p>This places &#97; great onus &#111;&#110; appropriate training &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#105;&#115; typically &#110;&#111;&#116; incorporated &#105;&#110;&#116;&#111; undergraduate programs. It &#97;&#108;&#115;&#111; places &#97;&#110; emphasis &#111;&#110; personal development &#97;&#110;&#100; interpersonal skills &#105;&#110; order &#116;&#111; recognize psychosocial risk factors &#97;&#110;&#100; &#116;&#111; determine &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; elements &#97;&#114;&#101; modifiable &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#114;&#101; not- don’t &#103;&#111; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#102; &#121;&#111;&#117; can’t deal &#119;&#105;&#116;&#104; &#105;&#116; (<a href="http://www.physiodigest.com/5143/you-can%E2%80%99t-handle-the-truth/" >you can’t handle &#116;&#104;&#101; truth</a>).</p>
<p>We &#104;&#97;&#118;&#101; discussed &#116;&#104;&#101; issue &#111;&#102; therapist burnout &#105;&#110; previous discussions &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#115; relevant again &#104;&#101;&#114;&#101; &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; recognizing &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; factors &#97;&#114;&#101; modifiable &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#114;&#101; &#110;&#111;&#116; &#104;&#97;&#115; profound implications &#111;&#110;  therapist management strategy &#97;&#110;&#100; ultimately &#111;&#110; prognosis. Failure &#116;&#111; recognize &#116;&#104;&#101; confounding factors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; may negatively influence prognosis frequently leads &#116;&#111; &#97; breakdown &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; patient therapist relationship, distorts &#111;&#114; sabotages patient compliance, &#97;&#110;&#100; &#99;&#97;&#110; seriously undermine physiotherapist credibility.</p>
<p>In reality approaching &#109;&#97;&#110;&#121; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; psychosocial issues require physiotherapists &#116;&#111; &#104;&#97;&#118;&#101; &#97; &#103;&#111;&#111;&#100; knowledge &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; own belief systems, &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; values &#97;&#110;&#100; attitudes, variation &#105;&#110; cultural perspectives &#111;&#110; pain / disability &#97;&#110;&#100; &#111;&#102; &#99;&#111;&#117;&#114;&#115;&#101; &#115;&#111;&#109;&#101; practical recommendations &#111;&#114; alternative strategies &#116;&#111; improve patient&#8217;s specific functional deficits.</p>
<p>Some &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; issues involve evaluating lifestyle changes &#97;&#110;&#100; devising strategies &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; encourage habitual change – &#110;&#111;&#116; &#106;&#117;&#115;&#116; talk glibly &#97;&#98;&#111;&#117;&#116; it!. We &#107;&#110;&#111;&#119; &#102;&#114;&#111;&#109; &#109;&#117;&#99;&#104; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; research &#116;&#104;&#97;&#116; resistance &#116;&#111; change &#105;&#115; &#111;&#110;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; fundamental reasons why humans keep doing &#116;&#104;&#105;&#110;&#103;&#115; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#116;&#104;&#101;&#121; &#107;&#110;&#111;&#119; &#97;&#114;&#101; bad &#97;&#110;&#100; ultimately detrimental &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; health. This &#105;&#115; &#97;&#108;&#115;&#111; ties &#105;&#110; &#119;&#105;&#116;&#104; readiness &#116;&#111; change, &#116;&#104;&#101; patient&#8217;s goals &#97;&#110;&#100; objectives regarding benefits &#111;&#102;  potential improvement &#105;&#110; function (to &#117;&#115;&#101; &#97; marketing phrase “what&#8217;s &#105;&#110; &#105;&#116; &#102;&#111;&#114; me”) &#97;&#110;&#100; &#97;&#108;&#115;&#111; &#116;&#104;&#101; &#110;&#101;&#101;&#100; &#105;&#110; &#115;&#111;&#109;&#101; cases &#116;&#111; challenge distorted belief systems based &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; evaluation &#111;&#102; symptom behavior, radiological findings, provoking &#97;&#110; easing factors &#97;&#110;&#100; disability trajectory.</p>
<p>For &#116;&#111;&#111; &#108;&#111;&#110;&#103; physiotherapists &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; comfortable identifying risk factors &#117;&#115;&#105;&#110;&#103; validated questionnaires &#98;&#117;&#116; failing &#116;&#111; &#116;&#97;&#107;&#101; &#116;&#104;&#101; next step &#111;&#102; dismantling psychosocial issues &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#114;&#101; perpetuating physical impairment. In fact &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/5636/low-back-pain-guidelines-evidence-based-practise/" >clinical guidelines</a> &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; indicate &#97; lack &#111;&#102; evidence &#102;&#111;&#114; specific manual therapy &#105;&#110; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; patients suggest &#116;&#104;&#97;&#116; group therapy, general exercise &#111;&#114; advice &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; &#116;&#104;&#101; interventions &#111;&#102; choice.</p>
<p>One &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; cornerstones &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; <strong>Cognitive Functional Therapy</strong>-based approach &#116;&#111; rehabilitation &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#119;&#101; &#97;&#115; physiotherapists &#97;&#114;&#101; &#119;&#101;&#108;&#108; placed &#116;&#111; administer &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; multi-factorial approach &#116;&#111; management &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#111;&#117;&#114; repertoire &#111;&#102; skills involves movement analysis, strength &#97;&#110;&#100; conditioning, localized musculoskeletal techniques, communication &#97;&#110;&#100; &#97; significant period &#111;&#102; one-to-one contact &#116;&#105;&#109;&#101; &#105;&#110; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#116;&#111; engage &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; patient.</p>
<p>Lookout &#102;&#111;&#114; Prof. O&#8217;Sullivan&#8217;s regular published work &#97;&#110;&#100; &#111;&#102; &#99;&#111;&#117;&#114;&#115;&#101; workshops conducted either &#98;&#121; himself &#111;&#114; Prof. Wim Dankaerts.</p>
<p>Cognitive Functional Therapy, &#116;&#104;&#101; future &#111;&#102; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain management delivered &#98;&#121; physiotherapists. A patient centered approach incorporating evidence &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; &#98;&#101;&#115;&#116; practice &#116;&#111; achieve patient focused goals. Making simplicity &#111;&#117;&#116; &#111;&#102; complexity &#8211; &#104;&#111;&#119; exciting.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David</p>
<p>&nbsp;</p>
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		<title>I haven’t done my Exercises</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5842/i-haven%e2%80%99t-done-my-exercises/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=i-haven%25e2%2580%2599t-done-my-exercises</link>
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		<pubDate>Tue, 19 Apr 2011 22:55:06 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
		<guid isPermaLink="false">http://www.physiodigest.com/?p=5842</guid>
		<description><![CDATA[I haven’t done &#109;&#121; exercises &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; message received.  Please cancel &#109;&#121; scheduled appointment – &#116;&#104;&#105;&#115; &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; 2nd cancellation &#105;&#110; succession &#115;&#105;&#110;&#99;&#101; previous review 2 months ago. This &#103;&#111;&#116; &#109;&#101; thinking &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; notion &#111;&#102; home exercise &#105;&#110; relation to Patient compliance Patient perception &#111;&#102; exercise Physiotherapist prescription objectives. It &#105;&#115; fairly intuitive &#102;&#111;&#114; [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong></p>
<p>I haven’t done &#109;&#121; exercises &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; message received.  Please cancel &#109;&#121; scheduled appointment – &#116;&#104;&#105;&#115; &#119;&#97;&#115; &#116;&#104;&#101; 2<sup>nd</sup> cancellation &#105;&#110; succession &#115;&#105;&#110;&#99;&#101; previous review 2 months ago.</p>
<p>This &#103;&#111;&#116; &#109;&#101; thinking &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; notion &#111;&#102; home exercise &#105;&#110; relation to</p>
<p>Patient compliance</p>
<p>Patient perception &#111;&#102; exercise</p>
<p>Physiotherapist prescription objectives.</p>
<p>It &#105;&#115; fairly intuitive &#102;&#111;&#114; &#109;&#111;&#115;&#116; Physiotherapists (at least &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; musculoskeletal field) &#116;&#111; prescribe &#115;&#111;&#109;&#101; form &#111;&#102; home exercise &#97;&#115; &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#97; patient management plan.  In fact I &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#103;&#111; &#115;&#111; far &#97;&#115; &#116;&#111; say its &#112;&#114;&#101;&#116;&#116;&#121; &#109;&#117;&#99;&#104; second nature.  Now &#119;&#101; &#99;&#97;&#110; debate &#116;&#104;&#101; type &#111;&#102; exercise prescribed &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; relative merits &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; multiplicity &#111;&#102; options &#97;&#118;&#97;&#105;&#108;&#97;&#98;&#108;&#101; &#8211; &#98;&#117;&#116; that’s &#102;&#111;&#114; &#97;&#110;&#111;&#116;&#104;&#101;&#114; day.  We recommend exercises &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#119;&#101; believe &#105;&#116; &#119;&#105;&#108;&#108; improve &#116;&#104;&#101; outcome.</p>
<p>The implicit assumptions include &#116;&#104;&#101; following:</p>
<p>Prescribing home exercise &#119;&#105;&#108;&#108; empower &#116;&#104;&#101; patient &#116;&#111; facilitate &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; own recovery</p>
<p>Speed &#117;&#112; &#116;&#104;&#101; rehabilitation process</p>
<p>Address-underlying cause &#111;&#114; factors &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; may &#104;&#97;&#118;&#101; precipitate &#116;&#104;&#101; issue</p>
<p>Minimise dependence &#111;&#110; health care providers &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; may result &#102;&#114;&#111;&#109; &#97; failure &#116;&#111; &#99;&#111;&#110;&#116;&#114;&#111;&#108; symptoms.</p>
<p>Whilst &#97;&#108;&#108; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; objectives &#97;&#114;&#101; admirable &#97;&#110;&#100; &#97;&#114;&#101; &#104;&#97;&#114;&#100; &#116;&#111; criticise, &#116;&#104;&#101; &#112;&#114;&#111;&#98;&#108;&#101;&#109; &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; &#109;&#97;&#110;&#121; patients &#100;&#111; &#110;&#111;&#116; perceive exercise &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; &#115;&#97;&#109;&#101; context.  In fact &#109;&#97;&#110;&#121; patient satisfaction surveys highlight &#116;&#104;&#101; fact &#116;&#104;&#97;&#116; prescription &#111;&#102; home exercise &#105;&#115; &#97; “turn off” &#102;&#111;&#114; significant numbers &#111;&#102; patients, particularly &#116;&#104;&#111;&#115;&#101; &#119;&#104;&#111; &#97;&#114;&#101; paying &#102;&#111;&#114; treatment.  In &#116;&#104;&#101; field &#111;&#102; manipulative therapy &#105;&#116; &#105;&#115; &#111;&#110;&#101; &#111;&#102; &#116;&#104;&#111;&#115;&#101; determinants, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; dictates whether patients may seek Chiropractic, Osteopathy &#111;&#114; Physiotherapy &#97;&#115; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; primary input &#8211; “physiotherapists &#106;&#117;&#115;&#116; give exercises”, “the chiropractor understands &#109;&#121; spine” &#116;&#104;&#101; osteopath knew exactly &#119;&#104;&#97;&#116; &#119;&#97;&#115; wrong”</p>
<p>But &#119;&#104;&#97;&#116; &#99;&#97;&#110; &#119;&#101; conclude &#102;&#114;&#111;&#109; &#115;&#117;&#99;&#104; patient perspectives?</p>
<p>Are &#116;&#104;&#101;&#121; lazy?</p>
<p>Do patients &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#116;&#104;&#97;&#116; physiotherapists prescribing exercises &#105;&#115; &#97; delegation &#111;&#102; &#111;&#117;&#114; duty &#111;&#102; care &#116;&#111; treat &#97;&#110;&#100; solve &#116;&#104;&#101; problem?  “my &#112;&#114;&#111;&#98;&#108;&#101;&#109; &#105;&#115; &#109;&#111;&#114;&#101; complicated &#116;&#104;&#97;&#110; &#106;&#117;&#115;&#116; needing exercises”</p>
<p>Have &#119;&#101; failed &#116;&#111; communicate &#111;&#117;&#114; message &#98;&#121; clarifying &#116;&#104;&#101; purpose &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; exercise?</p>
<p>Do &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; clear indications whether &#116;&#104;&#101; exercises &#119;&#101; prescribe &#97;&#114;&#101; providing practical benefit?</p>
<p>Each &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; headings warrants discussion &#105;&#110; its own &#114;&#105;&#103;&#104;&#116; (and &#119;&#105;&#108;&#108; &#98;&#101; &#116;&#104;&#101; subject &#111;&#102; future posts) &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; failure &#116;&#111; recognise <a href="http://www.physiodigest.com/5291/the-patient%E2%80%99s-perspective/" title="Patient perspectives"  target="_blank">mutual perspectives</a> &#99;&#97;&#110; &#112;&#108;&#97;&#99;&#101; considerable strain &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; patient/therapist relationship &#97;&#110;&#100; ultimately &#116;&#104;&#101; ability &#116;&#111; deliver care.  We &#104;&#97;&#118;&#101; discussed &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/5057/do-you-care-too-much/" title="Patient - therapist relationship"  target="_blank">patient therapist relationship</a> previously.</p>
<p>The platform &#102;&#111;&#114; healthcare delivery &#99;&#97;&#110; dictate &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; management strategy.  In &#109;&#121; naive assumption, 20 years ago, &#119;&#104;&#101;&#110; I &#108;&#101;&#102;&#116; &#116;&#104;&#101; NHS I thought patients paying &#102;&#111;&#114; treatment &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#98;&#101; &#109;&#111;&#114;&#101; compliant &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; home exercise regime.  I &#99;&#97;&#110; say without hesitation &#116;&#104;&#97;&#116; I &#104;&#97;&#118;&#101; &#110;&#111;&#116; &#102;&#111;&#117;&#110;&#100; &#116;&#104;&#105;&#115; &#116;&#111; &#98;&#101; &#116;&#104;&#101; case &#115;&#111; &#116;&#104;&#101; logic &#116;&#104;&#97;&#116; paying &#102;&#111;&#114; treatment increases compliance &#119;&#111;&#117;&#108;&#100; &#110;&#111;&#116; appear &#116;&#111; apply.</p>
<p>In &#97; Public Healthcare System, &#116;&#104;&#101; continuous pressure &#111;&#102; waiting lists &#99;&#97;&#110; present &#97;&#110; attractive opportunity &#116;&#111; prescribe home exercises &#97;&#110;&#100; self-efficacy based care simply &#97;&#115; &#97; means &#111;&#102; reducing pressure &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; system.  Indeed &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; seen &#115;&#111;&#109;&#101; move towards &#116;&#104;&#105;&#115; &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; clinical standards &#111;&#110; l<a href="http://www.physiodigest.com/5636/low-back-pain-guidelines-evidence-based-practise/" title="low &#98;&#97;&#99;&#107; pain guidelines"  target="_blank">ow &#98;&#97;&#99;&#107; pain guidelines</a> suggesting &#116;&#104;&#97;&#116; general advice &#105;&#115; &#97;&#115; effective &#97;&#115; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; forms &#111;&#102; manual therapy.</p>
<p>Whilst I disagree &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#105;&#115; assertion, unless clinicians &#99;&#97;&#110; prove otherwise, &#116;&#104;&#105;&#115; &#119;&#105;&#108;&#108; stand &#97;&#115; &#116;&#104;&#101; reference standard &#102;&#111;&#114; management &#111;&#102; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain.  My &#111;&#108;&#100; friend &#97;&#110;&#100; colleague Nick Carter &#105;&#110; Portsmouth, UK &#105;&#115; &#97; great exponent &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; methodological process &#98;&#121; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; Physiotherapists select, deliver &#97;&#110;&#100; monitor patient home exercise programmes.</p>
<p>We spend sometime discussing &#116;&#104;&#105;&#115; &#111;&#110; &#97; &#99;&#111;&#117;&#114;&#115;&#101; &#119;&#101; present collaboratively called Therapeutic Exercise &#97;&#110;&#100; it’s &#97; topic &#119;&#101; &#119;&#105;&#108;&#108; return &#116;&#111; &#105;&#110; future.  Suffice &#105;&#115; &#116;&#111; say &#97;&#116; &#116;&#104;&#105;&#115; &#112;&#111;&#105;&#110;&#116; &#116;&#104;&#97;&#116; &#105;&#102; &#97; random selection &#111;&#102; exercises &#97;&#114;&#101; simply thrown &#97;&#116; &#97; patient &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; &#108;&#97;&#115;&#116; &#116;&#119;&#111; minutes &#111;&#102; &#97; treatment session &#105;&#116; &#105;&#115; &#110;&#111;&#116; surprising patients don’t attach much<a href="http://www.physiodigest.com/5375/negative-test-results/" title="Therapist credibility"  target="_blank"> credibility</a> &#116;&#111; &#105;&#116; &#111;&#114; value &#105;&#116; &#97;&#115; &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; management plan. If &#115;&#117;&#99;&#104; &#97; haphazard approach &#105;&#115; &#112;&#97;&#114;&#116; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; message delivered &#105;&#116; &#105;&#115; unlikely &#116;&#111; &#104;&#97;&#118;&#101; &#116;&#104;&#101; desired impact.</p>
<p>So clearly &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#97;&#110; onus &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; physiotherapist &#116;&#111; determine &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; patients specifically &#110;&#101;&#101;&#100; home exercise, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ones &#97;&#114;&#101; likely &#116;&#111; comply &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ones &#104;&#97;&#118;&#101; &#110;&#111; interest.  It &#117;&#115;&#101;&#100; &#116;&#111; &#98;&#101; &#97; major source &#111;&#102; frustration &#119;&#104;&#101;&#110; patients continuously &#109;&#97;&#100;&#101; excuses &#102;&#111;&#114; &#110;&#111;&#116; doing &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; exercises &#111;&#114; &#97;&#115; &#105;&#116; &#119;&#97;&#115; &#109;&#111;&#114;&#101; frequently &#116;&#104;&#101; case, “not doing &#121;&#111;&#117;&#114; exercises”.  As I mellow &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#105;&#109;&#101; I am &#110;&#111;&#119; less judgemental regarding patients commitment &#116;&#111; facilitate &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; own recovery.  Understanding &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.aafp.org/afp/20000301/1409.html" title="STAGES &#111;&#102; Change"  target="_blank">Stages &#111;&#102; Change</a> paradigm &#105;&#115; &#97; helpful concept &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; situation.</p>
<p>However, I &#110;&#111;&#119; &#109;&#97;&#107;&#101; &#105;&#116; &#109;&#121; business &#116;&#111; determine &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; patients seek &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; management strategy, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ones aren’t interested &#97;&#110;&#100; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; ones remain &#116;&#111; &#98;&#101; convinced &#8211; provided &#116;&#104;&#101; efficacy &#111;&#102; home exercise &#99;&#97;&#110; &#98;&#101; demonstrated either &#105;&#110; terms &#111;&#102; symptom reduction &#111;&#114; frequency &#111;&#102; recurrence.  Adopting &#116;&#104;&#105;&#115; type &#111;&#102; strategy &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; &#111;&#102; great benefit &#105;&#110; relieving frustration &#97;&#110;&#100; creating &#116;&#104;&#101; classic patient/therapist barrier &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; &#116;&#104;&#101; Physiotherapist castigates &#97; patient &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#116;&#104;&#101;&#121; haven’t “done &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; exercise”. It &#105;&#115; &#115;&#111; &#101;&#97;&#115;&#121; &#116;&#111; assume &#116;&#104;&#97;&#116; lack &#111;&#102; compliance &#105;&#115; &#116;&#104;&#101; reason &#102;&#111;&#114; non-responsiveness &#116;&#111; treatment.  In order &#116;&#111; maintain clinical credibility &#105;&#116; &#105;&#115; &#118;&#101;&#114;&#121; important &#116;&#104;&#97;&#116; &#119;&#101; Physiotherapist perform critical self-analysis &#116;&#111; determine whether &#116;&#104;&#101; lack &#111;&#102; adherence &#116;&#111; &#97; home exercise regime &#105;&#115; &#105;&#110; fact &#97; critical component &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; patient’s symptoms, whether &#119;&#101;  have selected &#116;&#104;&#101; appropriate exercises ( &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#115; &#97; huge separate topic), whether &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#97; &#110;&#101;&#101;&#100; &#102;&#111;&#114; routine “maintenance” exercises &#111;&#114; whether &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#110;&#111; role &#102;&#111;&#114; home exercise.</p>
<p>These &#97;&#114;&#101; important factors &#116;&#111; consider &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#116;&#104;&#101;&#121; profoundly influence &#116;&#104;&#101; type &#111;&#102; care delivered &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; quality &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; patient/therapist relationship.</p>
<p>Do &#121;&#111;&#117; &#102;&#105;&#110;&#100; patient compliance &#116;&#111; &#98;&#101; &#97; source &#111;&#102; strain &#111;&#110; &#121;&#111;&#117;&#114; therapeutic relationship?</p>
<p>Do &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; patients &#104;&#97;&#118;&#101; &#116;&#104;&#101; &#114;&#105;&#103;&#104;&#116; &#116;&#111; choose &#116;&#111; comply &#111;&#114; &#110;&#111;&#116; &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; prescribed home exercise programme?</p>
<p>Do &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; clear criteria &#102;&#111;&#114; appropriate exercise selection tailored &#116;&#111; individual requirements?</p>
<p>Let &#117;&#115; &#107;&#110;&#111;&#119; &#121;&#111;&#117;&#114; thoughts.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David</p>
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		<title>Pain and the Brain &#8211; the mind/body connection</title>
		<link>http://www.physiodigest.com/5817/pain-and-the-brain-the-mindbody-connection/?utm_source=rss&#038;utm_medium=rss&#038;utm_campaign=pain-and-the-brain-the-mindbody-connection</link>
		<comments>http://www.physiodigest.com/5817/pain-and-the-brain-the-mindbody-connection/#comments</comments>
		<pubDate>Wed, 13 Apr 2011 09:31:48 +0000</pubDate>
		<dc:creator>David Fitzgerald</dc:creator>
		
		<guid isPermaLink="false">http://www.physiodigest.com/?p=5817</guid>
		<description><![CDATA[Mind/body interaction &#97;&#110;&#100; &#111;&#117;&#114; perception &#111;&#102; pain &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; studied intensively &#105;&#110; recent decades.  We &#104;&#97;&#118;&#101; discussed pain mechanisms previously &#111;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; blog &#98;&#117;&#116; suffice &#105;&#116; &#116;&#111; say &#97;&#116; &#116;&#104;&#105;&#115; &#112;&#111;&#105;&#110;&#116; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; concept &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; pain experience &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; simply related &#116;&#111; activation &#111;&#102; nociceptors, &#97;&#115; &#97; consequence &#111;&#102; tissue trauma, &#105;&#115; &#110;&#111;&#119; widely recognised [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p><strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong></p>
<p><strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong></p>
<p>Mind/body interaction &#97;&#110;&#100; &#111;&#117;&#114; perception &#111;&#102; pain &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; studied intensively &#105;&#110; recent decades.  We &#104;&#97;&#118;&#101; discussed <a href="http://www.physiodigest.com/371/pain-pattern-recognition-in-primary-care-%e2%80%93-mechanism-driven-management-strategies-in-physiotherapy/ " title="Pain Mechanisms"  target="_blank">pain mechanisms</a> previously &#111;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; blog &#98;&#117;&#116; suffice &#105;&#116; &#116;&#111; say &#97;&#116; &#116;&#104;&#105;&#115; &#112;&#111;&#105;&#110;&#116; &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; concept &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; pain experience &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; simply related &#116;&#111; activation &#111;&#102; nociceptors, &#97;&#115; &#97; consequence &#111;&#102; tissue trauma, &#105;&#115; &#110;&#111;&#119; widely recognised &#97;&#115; &#111;&#110;&#108;&#121; &#111;&#110;&#101; potential mechanism &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; perception &#111;&#102; pain.  The <a href="http://www.iasp-pain.org" title="International association &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; study &#111;&#102; pain"  target="_blank">IASP</a> (international association &#102;&#111;&#114; &#116;&#104;&#101; study &#111;&#102; pain) &#104;&#97;&#115; defined pain &#97;&#115; &#97;&#110; ‘unpleasant sensory &#97;&#110;&#100; emotional experience associated &#119;&#105;&#116;&#104; actual &#111;&#114; potential tissue damage’.  Now &#116;&#104;&#97;&#116; covers &#97; fair spectrum &#111;&#102; sensations!</p>
<p>It &#104;&#97;&#115; &#110;&#111;&#119; become routine &#105;&#110; physiotherapy practice &#116;&#111; consider that, non-resolving / slowly resolving conditions, &#97;&#114;&#101; attributable &#116;&#111; central nervous &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; malfunction (sensitisation) &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#111;&#115;&#101; &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; behave predictably fit neatly &#105;&#110;&#116;&#111; &#116;&#104;&#101; categorisation &#111;&#102; nociceptive pain, attributable &#116;&#111; local tissue trauma.  Here &#116;&#104;&#101; resolution &#111;&#102; symptoms &#105;&#115; associated &#119;&#105;&#116;&#104; &#116;&#104;&#101; reduction &#105;&#110; local inflammatory signs &#115;&#117;&#99;&#104; as, swelling, sensitivity, tissue thickening &#97;&#110;&#100; load tolerance.</p>
<p>The mechanism &#111;&#102; sensitivity reduction &#105;&#115; attributed &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; resolution &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; &#115;&#111; called ‘inflammatory soup’, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; perpetuates peripheral sensitisation &#97;&#110;&#100; resolves &#105;&#110; accordance &#119;&#105;&#116;&#104; known tissue healing times.</p>
<p>The biological reality &#105;&#115; &#116;&#104;&#97;&#116; nociceptive stimulation &#104;&#97;&#115; immediate central nervous &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; manifestations &#105;&#110; terms &#111;&#102; neuronal activation &#97;&#116; &#116;&#104;&#101; spinal cord level &#97;&#110;&#100; regions &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; mid brain (thalamus) &#97;&#110;&#100; sensory cortex.  Much &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; research looking &#97;&#116;  central mechanisms &#111;&#102; processing, &#104;&#97;&#118;&#101; evolved &#102;&#114;&#111;&#109; Ronald Melzack’s concept &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.ipcoregon.com/pdf/pain_and_the_neuromatrix_in_the_brain.pdf" title="Neuromatrix"  target="_blank">neuromatrix</a>, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; postulated &#97; neural signature within &#116;&#104;&#101; brain associated &#119;&#105;&#116;&#104; &#97;&#110; individual’s response &#116;&#111; painful stimuli.  Much &#111;&#102; &#116;&#104;&#105;&#115; work &#104;&#97;&#115; &#98;&#101;&#101;&#110; expanded upon &#98;&#121; physiotherapy’s own <a href="http://bodyinmind.org/" title="BodyinMind"  target="_blank">Lorimer Moseley</a> , Herta Flor &#97;&#110;&#100; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; brain imaging specialists.</p>
<p>We &#107;&#110;&#111;&#119; &#102;&#114;&#111;&#109; &#109;&#117;&#99;&#104; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; work &#111;&#110; chronicity &#97;&#110;&#100; disability perpetuating factors &#105;&#110; low &#98;&#97;&#99;&#107; pain, &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#97;&#114;&#101; multiple environmental &#97;&#110;&#100; attitudal factors (classified under &#116;&#104;&#101; <a href="http://www.physiodigest.com/918/psychosocial-social-concepts-in-primary-care-10-tips-for-practical-application/" title="Psychosocial flags"  target="_blank">flags system</a> &#97;&#110;&#100; <a href="http://www.physiodigest.com/197/psychosocial-flags/" title="Psychosocial flags"  target="_blank">here</a> &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#108;&#115;&#111; profoundly influence &#116;&#104;&#101; level &#111;&#102; symptoms &#97;&#110;&#100; disability experienced.  The vast majority &#111;&#102; research &#105;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; &#97;&#114;&#101;&#97; seems &#116;&#111; relate &#116;&#111; persistent low &#98;&#97;&#99;&#107; pain &#97;&#110;&#100; whiplash.  If &#119;&#101; &#119;&#101;&#114;&#101; &#116;&#111; consider &#109;&#97;&#110;&#121; &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; musculoskeletal conditions &#119;&#105;&#116;&#104; &#97; high propensity &#116;&#111; chronicity i.e. tennis elbow, plantar fasciitis, Achilles tendonitis &#97;&#110;&#100; headaches &#116;&#104;&#101; questions &#105;&#115; whether &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; neuronal factors &#97;&#114;&#101; &#116;&#104;&#101; key determinates &#105;&#110; perpetuating sensitivity, &#111;&#114; whether &#119;&#101; &#97;&#114;&#101; &#115;&#116;&#105;&#108;&#108; looking &#97;&#116; &#97; peripheral nociceptive mechanism?</p>
<p>Much &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; interesting work &#98;&#121; Moseley’s team involves illusionary stimuli &#116;&#111; alter neuronal output &#111;&#114; influence symptom experience.  This &#99;&#97;&#110; involve manipulating perceived sensory input &#111;&#114; altering &#116;&#104;&#101; perception &#111;&#102; motor output.  One interesting illusion, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; illustrates mind/body interaction &#97;&#110;&#100; its manipulation &#105;&#115; &#116;&#104;&#101; ‘thermal grill illusion’.</p>
<p>&nbsp;</p>
<h1>The Thermal Grill Illusion</h1>
<p><a href="http://toddhargrove.wordpress.com/2010/09/28/the-thermal-grill-illusion/" title="Thermal Grill illusion"  target="_blank">Todd Hargrove</a> &#104;&#97;&#115; written eloquently &#111;&#110; &#116;&#104;&#105;&#115; &#97;&#110;&#100; I &#104;&#97;&#118;&#101; extracted &#115;&#111;&#109;&#101; &#111;&#102; his thoughts below.</p>
<p>The thermal grill illusion &#105;&#115; &#97; phenomenon &#111;&#102; sensory motor mismatch.  The thermal grill illusion &#105;&#115; created &#98;&#121; placing &#116;&#104;&#101; index &#97;&#110;&#100; ring fingers &#105;&#110; warm water &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; middle finger &#105;&#110; cold water.  This unusual sensory input apparently confuses &#116;&#104;&#101; brain &#105;&#110;&#116;&#111; thinking &#116;&#104;&#101; middle finger &#105;&#115; &#105;&#110; boiling water &#98;&#101;&#99;&#97;&#117;&#115;&#101; &#105;&#116; somehow &#114;&#101;&#115;&#117;&#108;&#116;&#115; &#105;&#110; &#97; feeling &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; middle finger &#105;&#115; painfully hot.  In &#97; recent study researchers induced pain &#116;&#104;&#114;&#111;&#117;&#103;&#104; &#116;&#104;&#101; thermal grill illusion &#97;&#110;&#100; asked &#116;&#104;&#101; subjects &#116;&#111; press &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; fingers together.  This cut &#116;&#104;&#101; pain intensity &#98;&#121; 64%.</p>
<p>However, &#116;&#104;&#101;&#121; &#119;&#101;&#114;&#101; unable &#116;&#111; reduce &#116;&#104;&#101; pain &#98;&#121; doing &#115;&#101;&#118;&#101;&#114;&#97;&#108; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; forms &#111;&#102; touching, &#115;&#117;&#99;&#104; &#97;&#115; touching &#116;&#104;&#101; hands &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; people &#111;&#114; &#98;&#121; pressing &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; hands &#116;&#111;&#103;&#101;&#116;&#104;&#101;&#114; &#105;&#110; &#97;&#110; overlapping fashion.  The researchers noted &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; thermal grill illusion &#119;&#97;&#115; reduced &#111;&#110;&#108;&#121; &#119;&#104;&#101;&#110; thermosensory &#97;&#110;&#100; tactile information &#102;&#114;&#111;&#109; &#97;&#108;&#108; three fingers &#119;&#97;&#115; fully integrated.  That is, &#116;&#104;&#101; thermal illusion reduction required &#97; highly coherent somatosensory pattern, including coherence between tactile &#97;&#110;&#100; thermal patterns &#97;&#110;&#100; coherence &#111;&#102; stimuli between &#116;&#104;&#101; &#116;&#119;&#111; hands.  In &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; words, &#116;&#104;&#101; pain didn’t &#103;&#111; away until &#116;&#104;&#101; brain received sufficient sensory information &#116;&#111; correct &#116;&#104;&#101; distortions &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; body maps.</p>
<p>One &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; debates regarding nociception &#105;&#115; &#116;&#104;&#101; debate between perceived &#97;&#110;&#100; actual tissue damage &#97;&#110;&#100; &#116;&#104;&#101; mechanisms &#111;&#102; excitation &#111;&#102; <a href="http://bodyinmind.org/nociception-consciousness-pain/" title="Nociceptors"  target="_blank">nociceptors</a> .  Whilst changes &#105;&#110; sensory &#97;&#110;&#100; motor firing patterns &#104;&#97;&#118;&#101; &#98;&#101;&#101;&#110; &#119;&#101;&#108;&#108; documented &#105;&#110; &#116;&#104;&#101; presence &#111;&#102; peripheral sensitisation (associated &#119;&#105;&#116;&#104; tissue trauma), &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; appear &#116;&#111; &#98;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; mechanisms &#111;&#102; nociceptor sensitisation &#110;&#111;&#116; directly associated &#119;&#105;&#116;&#104; &#115;&#117;&#99;&#104; evident trauma.</p>
<p>We &#107;&#110;&#111;&#119; &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#97;&#114;&#101; sub groups &#111;&#102; <a href="http://cell.uchc.edu/faculty/fein/nociceptors.pdf" title="Nociceptors"  target="_blank">nociceptors</a> , &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; &#97;&#114;&#101; chemo-sensitive, thermo- sensitive &#97;&#115; &#119;&#101;&#108;&#108; &#97;&#115; &#116;&#104;&#101; obvious mechanosensitive.  Perhaps &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#97;&#114;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; sub classes &#111;&#102; nociceptors, &#119;&#104;&#105;&#99;&#104; perpetuate unpleasant sensory bombardment &#111;&#102; &#116;&#104;&#101; central nervous system.  Although &#119;&#101; &#104;&#97;&#118;&#101; undoubtedly come &#97; &#108;&#111;&#110;&#103; &#119;&#97;&#121; &#105;&#110; &#111;&#117;&#114; classification &#111;&#102; pain mechanisms, &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; &#105;&#115; &#97; danger &#116;&#104;&#97;&#116; &#116;&#104;&#101; peripheral central mechanism pendulum &#104;&#97;&#115; swung &#115;&#111; far towards central mechanisms, &#116;&#104;&#97;&#116; peripheral &#97;&#114;&#101; &#98;&#101;&#105;&#110;&#103; neglected.</p>
<p>How &#100;&#111; &#121;&#111;&#117; &#116;&#104;&#105;&#110;&#107; &#116;&#104;&#101; integration &#111;&#102; pain mechanisms &#104;&#97;&#115; influenced &#121;&#111;&#117;&#114; clinical practice?</p>
<p>Do &#121;&#111;&#117; &#117;&#115;&#101; strategies &#116;&#104;&#97;&#116; target &#116;&#104;&#101; central nervous &#115;&#121;&#115;&#116;&#101;&#109; &#116;&#111; improve patient’s function?</p>
<p>Is anyone &#117;&#115;&#105;&#110;&#103; illusionary techniques &#116;&#111; treat musculoskeletal pain &#105;&#110; &#116;&#104;&#101;&#105;&#114; clinical practice?</p>
<p>Let &#117;&#115; &#107;&#110;&#111;&#119; &#121;&#111;&#117;&#114; thoughts.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Enjoy &#116;&#104;&#101; clinical challenge.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>David.</p>
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